خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دکتر جلال جلالی‌زاده| شورای هم‌اندیشی اهل سنت؛ موفقیت‌ها و ناکامی‌ها

هرچهار سال یک بار بازار اعلام مطالبات اهل سنت گرم می شود .هم مدافعان حقیقی اهل سنت وهم معامله گران به تکاپو می افتند ومجالس ومحافل فراوان تشکیل می شود. واهل سنت مانند ابوبکر سبزوار عزیز می شوند.

ردنا (ادیان نیوز) – هرچهار سال یک بار بازار اعلام مطالبات اهل سنت گرم می شود. هم مدافعان حقیقی اهل سنت وهم معامله گران به تکاپو می افتند ومجالس ومحافل فراوان تشکیل می شود. واهل سنت مانند ابوبکر سبزوار عزیز می شوند. کاندیداها ونمایندگانشان دربه در به دنبال اهل سنت می گردند و روابط خود با اهل سنت وخدماتشان را به آنان به رخ دیگران می کشند. البته اگر نویسندگان قانون اساسی حق انتخاب شدن را از اهل سنت نمی گرفتند این بازار مکاره به راه نمی افتاد واین اختلاف ریشه در سرزمین دل ها نمی دواند .
اما این اصل اختلاف انداز هر چهار سال یک بارچهره ی خودرا می نمایاند ومانند چاقوی جراحی زخم عمیق تبعیض و نابرابری را می شکافد ودهان هارا برای گفتن نابرابری ها باز می نماید.

پس از سال هفتاد وشش وپیروزی جنبش اصلاحات که به تدریج فضای سیاسی در کشورگشوده شد ومطبوعات ورسانه ها بازارشان گرم شد ونویسندگان وفعالان سیاسی به بیان مشکلات وناهمواری ها وتفاوت ها ومطالبات پرداختند منشأ تحولات جدیدی در سپهر سیاسی ایران شد ودرپی آن اقوام ومذاهب در پرتو گشایش حاصله با جدیت بیشتر به اعلام درخواست های خود توجه ببشتری نمودند ونشریات محلی ودانشجویی وتشکل های مدنی پاگرفت وشوروشوق زائد الوصفی همگان را فراگرفت. در دوره اصلاحات ,نسیم اصلاح طلبی وزیدن گرفت واصلاح طلبان در مناطق قومی ومذهبی به آسانی به طرح مطالبات ادامه دادند وتشکل های مانند اصلاح طلبان کرد شکل گرفت که در طرح مطالبات از کاندیداهای ریاست جمهوری نقش بارزی را ایفا کرد.

بعدها علمای اهل سنت با محوریت مولانا عبدالحمید شورایی را به نام شورای راهبردی اهل سنت به صورت موقت در ایام انتخابات ریاست جمهوری تشکیل دادند که با وجود فعالیت وپیگیری چندان موفقیتی نداشت, تا اینکه در انتخابات جاری مقرر شد در هریک از استان های سنی نشین دونفر از شخصیت های سیاسی ومدنی که در تهران حضوردارند انتخاب شوند .در نتیجه یک شورای پانزده نفری تشکیل وقرار براین شد که این شورا یک سخنگو ویک دبیر داشته باشد وبا همه ی کاندیداها ملاقات نماید وضمن ارائه ی مطالبات اهل سنت ,سخنان کاندیداهارا بشنوند وپس از اتمام ملاقات ها وجمعبندی نظرات ودیدگاه ها هرکدام از کاندیداها شفافتر وصریحتر نسبت به پذیرفتن مطالبات اهل سنت واکنش مثبت نشان دادند ودر مناظره ها بیان کردند ازایشان حمایت شود ویا جمعبندی آرا ونظرات به شیخ الاسلام ارائه شود وایشان نیز تصمیم به حمایت از کاندیدای مورد نظر بگیرد .

دراین راستا با آقایان همتی ,قاضی زاده هاشمی ,رضایی ومهر علی زاده ملاقات هایی صورت گرفت ودراین ملاقات ها مهر علی زاده ورضایی شفافتر وصریحتر خواسته هارا پذیرفتند واعلام آمادگی برای رفع تبعیض نمودند.
هرچند نمایندگانی از سوی آقای رئیسی برای دیدار با اعضای شورا آمده بودند. اما یکی از اعضای شورا که مسؤولیت هماهنگی را داشت با این بهانه که یکی از نمایندگان آقای رئیسی گفته باید تعداد کمتری حضورداشته باشند چون نمی توان کنترل کرد با مخالفت اعضا مواجە شد وگفتند ملاقات باید حتما باخود کاندیدا باشد. پس از اینکه شورا موفق به ملاقات با آقایان رئیسی ,زاکانی وجلیلی نشد , در یکی از جلسات در باره حمایت از کاندیداها پس از بحث وبررسی طولانی اکثر اعضا در باره ی بی طرفی شورا وموکول کردن آن به مردم اتفاق نظر داشتند.اما مقررشد که صدور بیانیه موکول به بعداز برگزاری مناظره ها شود تا اگر کاندیدایی در بیان مطالبات قاطعیت داشت ازاو حمایت شود.

اما متاسفانه در روز شنبه که چندنفر از اعضای شورا به خاطر مشغله ی اداری درجلسه حضورنداشتند, بقیه برخلاف تصمیمات قبلی وعدم ملاقات با آقای رئیسی ونشنیدن نقطه نظرات ایشان با درمحذوریت قراردادن چند نفر از اعضای شورا بیانیه ای را به نام شورا در حمایت از آقای رئیسی صادر می نمایند.

اعلام حمایت از هرکاندیدایی حق فرد به تنهایی یا با جمع است اما اگر یک گروه چند نفره در آغاز کار توافق برانجام آن با شرط ها وویژگی های خاصی نمودند تخطی از آن خلاف اخلاق است.

این شورا ازآن جهت که برای اولین بار توانست با گفتگو وطرح مطالبات کاندیداهارا وادار به بیان خواسته های اهل سنت نمایند موفقیت بسبار خوبی بود .اما از این نظر که نتوانست به تعهدات اخلاقی خود عمل کند وبه اجماع نهایی برسد در رسیدن به هدف ناکام ماند.

منبع کانال دکتر جلال جلالی زاده
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.

1 نظر
  1. امیر می گوید

    بنظر میرسد شورای راهبردی اهل سنت استقلال عملکرد ندارد ، وبراحتی تحت فشار برخی علمای اهل سنت قرار میگیرد و حرف حرف شیخ ….. است