خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

معرفی اماکن آشوریان و کلدانیان در ایران

آشوریان از بازماندگان ساکنان باستانی بین النهرین هستند که در حدود ده هزار سال قبل در بین‌النهرین مستقر شدند و از حدود سه هزار سال قبل به سمت شرق مهاجرت کردند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، آشوریان از بازماندگان ساکنان باستانی بین النهرین هستند که در حدود ده هزار سال قبل در بین‌النهرین مستقر شدند و از حدود سه هزار سال قبل به سمت شرق مهاجرت کردند. آنان از راه دریای سرخ و خلیج فارس به ساحل آمده و در ناحیه اکد و سومر و کناره‌های دو رود دجله و فرات اقامت گزیدند. در دومین هزاره قبل از میلاد پادشاهان آشور هر از گاهی برای تاراج به ایران حمله می‌کردند. سکونت آشوری‌ها در ایران به دفعات و در دوران‌های مختلف اتفاق افتاد اما نمی‌توان تاریخ دقیق ورود آنان را به ایران مشخص کرد.

در این مطلب نگاهی می اندازیم به اماکن مرتبط آشوری و کلدانی در ایران

باشگاه ورزشی ستاره آشور (تهران): این باشگاه در دوران پهلوی در دهه ۵۰ شمسی تاسیس شده بود و از ابتدا در زمینه رشته های ورزشی همچون فوتبال، والیبال، بسکتبال، بوکس و تنیس به فعالیت می پرداخت. این باشگاه در طول زمان تحت مدیریت افراد مختلف به فعالیتهای ورزشی خود ادامه داده است و به مرور زمان برخی از رشته های جدیدتر ورزشی به آن اضافه شده اند. این باشگاه موفق شده است که در ادوار مختلف به افتخارات ورزشی مختلف در رشته هایی همچون فوتبال دست یابد.

اماکن آشوریان و کلدانیان در ایران
درمانگاه شبانه روزی مریم مقدس (وابسته به انجمن آشوریان ارومیه): این درمانگاه در سال ۱۳۹۷ و با حضور وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران و یوناتن بت کلیا نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی افتتاح گردید.

مدارس آشوری و کلدانی
مدرسه دخترانه تونیان: این مدرسه در منطقه ۸ تهران واقع است. این مدرسه در مقطع ابتدایی فعالیت می کند.
دبیرستان دخترانه حضرت مریم: این مدرسه در منطقه ۵ تهران واقع شده و در سال ۱۳۴۴ تاسیس شده است. این مدرسه در مقطع ابتدایی و متوسطه فعالیت می کند.
مجتمع فرهنگی و آموزشی بهنام: تاسیس در ۱۳۲۸
مجتمع فرهنگی و آموزشی حضرت مریم در منطقه شهر زیبا در غرب تهران

اماکن آشوریان و کلدانیان در ایران

قبرستان آشوری ها و کلدانی ها

آرامستان ساورا: این آرامستان متعلق به کلیسای انجیلی آشوری در اسلامشهرِ استان تهران است. خانواده‌های مسیحی، به خصوص در روز «جمعه سیاه» که عید پاک نیز نام دارد و روز به صلیب کشیدن مسیح است، به این آرامستان می آیند.

آرامستان آشوری‌ها اهواز: این آرامستان قدمتی بالغ بر ۱۰۰ سال دارد. در این آرامستان، که در سالهای اخیر مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است، محل دفن اجساد مسیحیان آشوری و کلدانی و همینطور مسیحیان لهستانی‌ای است که در جنگ جهانی دوم و برای فرار از حمله آلمان نازی به بلوک شرق، وارد ایران شده بودند. بیش از ۱۰۰ قبر این آرامستان متعلق به مسیحیان لهستانی است.

اماکن آشوریان و کلدانیان در ایران

اماکن آشوریان و کلدانیان در ایران

قبرستان آشوریان ارومیه

قدمت این آرامستان نزدیک به ۱۵۰ سال است. این قبرستان در فاصله دو کیلومتری ارومیه قرار گرفته است و در محله‌ای به نام «چهار بخش» واقع شده است. قبر بسیاری از مسیونرهای مسیحی در این آرامستان وجود دارد که از آن جمله می توان به قبر دکتر «ژوزف پلامپ کاکران» میسیونر مسیحی آمریکایی اشاره کرد که موسس اولین دانشکده نوین طب ایران بوده است.

منبع اطلس اقلیت‌های دینی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.