خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

چشم‌انداز پاپ فرانسیس برای اصلاح سلسله مراتب کلیسا

بر اساس چشم‌اندازی که پاپ فرانسیس برای آینده‌ی کلیسای کاتولیک پیش‌بینی می‌کند اسقف‌ها دیگر به تنهایی تصمیم نمی‌گیرند بلکه برای تصمیم‌گیری و تشخیص راه درست باید با همکاران زن خود مشورت کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز) به نقل از RNS، بر اساس چشم‌اندازی که پاپ فرانسیس برای آینده‌ی کلیسای کاتولیک پیش‌بینی می‌کند اسقف‌ها دیگر به تنهایی تصمیم نمی‌گیرند بلکه برای تصمیم‌گیری و تشخیص راه درست باید با همکاران زن خود مشورت کنند. این فرایند جدید به مدت دو سال از ماه اکتبر آغاز شده؛ به این ترتیب سلسله مراتب کلیسا در رابطه با قدرت تغییر یافته است.

سؤال درباره نقش زنان در رهبری کلیسا، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های اقتصادی و اجتماعی کلیسای کاتولیک است. علی‌رغم انتصاب زنان برای همکاری در رهبری کلیسا توسط پاپ فرانسیس آنها همچنان در اقلیت هستند با توجه به آزادی‌های اخیر، کشیشان زن حق رأی در مجمع اسقف‌ها را نداشته و اجازه‌ی شرکت در نشست اسقف‌ها که در واتیکان برگزار می‌شود را نخواهند داشت.

ممکن است تصمیمات اخیر پاپ در ارتباط با از بین بردن سلسله مراتب در کلیسا یک حرکتی نو محسوب شود اما واقعیت با توجه به اینکه تصمیمات جدید متفاوت خواهد بود و این به معنای خلاص شدن از سلسله مراتب کلیسا نیست.

منتقدان عقیده دارند که در واقع Synodalital به عنوان یک پارلمان نیست که بر اساس رأی اکثریت و نظرات اقلیت به مسائل رسیدگی کنند. منتقدان در این رابطه تأکید دارند این ادعای کلیسا که «از طریق مشورت و شنیدن نظرات متقابل بین کشیشان زن و مرد به توافق خواهیم رسید»، یک شعار است و در انتها همه مسائلی که در رابطه با مسیحیان کاتولیک در واتیکان مطرح می‌شود به وسیله‌ی اسقف‌ها و کشیش‌های مرد مرتفع می‌شود.

با توجه به اینکه زنان تنها تحت شرایط خاص حق رأی در مجمع اسقف‌ها دارند پاپ فرانسیس معتقد است زنان احساس می‌کنند بخشی از روند تصمیم‌گیری در کلیسا به شمار می‌روند.

اما مسئله‌ی مهم این است که این حد از تغییرات زنانی را که مایل هستند در کلیسای کاتولیک قدرتی هم پایه مردان داشته باشند را راضی نمی‌کند. با توجه به این امر تضمینی وجود ندارد که روحانیت مرد کلیسا به این موضوع یا همان وفاداری به مشورت با همکاران زن پایبند بمانند.

فلیس زاگانو به عنوان یک محقق کاتولیک آمریکایی که مدافع ارتقاء حق رأی زنان در کلیسا است از داشتن حق رأی زنان در نشست اسقف‌ها حمایت کرد و گفت اثربخشی موضوع  Synodality ” به اسقف اعظم بستگی خواهد داشت. او اظهار داشت همان طور که فرهنگ غربی به شکل فزاینده‌ای اقتدار زنان را در موقعیت‌های مختلف پذیرفته است کلیسا نیز باید بپذیرد که این مسئله تا به حال اتفاق نیفتاده است.

مترجم: اعظم رادپور

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.