خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

برداشتی دیگر از نام حضرت زینب(س)

محمدرضا سنگری مطرح کرد؛

محمدرضا سنگری معتقد است: معنای عرفی «زینب» به معنای زینت پدر اشتباه است زیرا «الف» مضاف در ادبیات عرب حذف نمی‌شود بلکه عرب به درخت سبز، خوش منظر و خوشبوی و سایه گستر را زینب می‌گوید.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، محمدرضا سنگری، محقق عاشورایی و مدرس دانشگاه در سخنرانی به مناسبت میلاد حضرت زینب(س) که از فضای مجازی موسسه روز دهم دزفول پخش شد، گفت: اگر قرار باشد واژه مناسبی برای سبک زندگی در فرهنگ دینی پیدا کنیم، رساتر از واژه سبک زندگی، «سیره و سیرت» است.

وی ادامه داد: عمق و ژرفای سیره معادل سبک یا (style) نیست بلکه سیره عمق دارد. در دین درباره سیره و روش رفتار صحبت شده است.

سنگری با بیان اینکه هر کس در جریان زندگی خود با دو گونه تربیت آشکار و پنهان روبه‌رو است، گفت: آنچه که در سیستم آموزشی مدارس به بچه‌ها و دانش‌آموزان آموخته می‌شود همان آموزش آشکار است؛ امر و نهی، بایسته‌ها و نبایسته‌ها که در فضای مدرسه مطرح می‌شوند در قالب آموزش آشکار گنجانده می‌شود. اگرچه آموزش‌های ما در مدارس بیشتر نظری هستند و بچه‌ها مهارت‌های زندگی را عملاً یاد نمی‌گیرند. اما در تربیت پنهان برنامه‌ای برای آن مشخص نشده است حتی گاهی حس نمی‌کنیم داریم تربیت می‌شویم. شاید تأثیر تربیت پنهان در چند نسل بعد به نمایش گذاشته شود.

محقق عاشورایی بیان کرد:‌ در قرآن کریم ۳۲ بار واژه ذریه آمده است؛ ذریه به معنای نسل‌پروری است. حضرت ابراهیم(ع) در آیه ۴۰ سوره ابراهیم دعا می‌کند «رَبِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلَاهِ وَمِنْ ذُرِّیَّتِی رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ» خداوندا نسل مرا از نمازگزاران قرار بده. پیغمبر می‌فرماید: « أَنَا دَعْوَهًُْ أَبِی إِبْرَاهِیمَ» من نتیجه دعای پدرم ابراهیم هستم.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از عناصر بسیار مهم در تربیت پنهان انتخاب اسم مناسب است، درباره نام حضرت زینب(س) توضیح داد: نام زینب به معنای (زین أب) که الف آن حذف شود درست نیست. در ادبیات عرب در مضاف، الف حذف نمی‌شود. ماجرای نامگذاری حضرت زینب(س) به این ترتیب است که پیغمبر سفر رفته بودند که حضرت زینب متولد شد. ایشان از سفر برگشتند. امام علی به پیامبر فرمود نه مادرش و نه من در نامگذاری بر شما تقدم پیدا نمی‌کنیم. پیامبر فرمودند من هم بر خدای خود مقدم نمی‌شوم. اینگونه بود که جبرئیل نازل شد و به پیامبر گفت: خدایت سلام می‌رساند و می‌گوید اسم این فرزندان زینب بگذارید.

سنگری بیان کرد: زیبایی این موضوع اینجاست که پیغمبر می‌فرماید از وظایفی که پدر و مادر بر عهده دارند انتخاب نام زیبا برای فرزندشان است. پس از آن باید نام فرد را زیبا صدا زد.

این محقق عاشورایی تصریح کرد: عرب به درخت سبز، خوش منظر و خوشبوی و سایه گستر، زینب می‌گوید. آیا سایه‌ای که زینب(س) بر روی دین و عاشورا و قافله اسیران گسترانید بدون‌ پیوند با نامش است؟

وی ادامه داد: در ماجرای عاشورا، امام سجاد(ع) در بسیاری از کارها با ایشان مشورت می‌کرد. متاسفانه تفسیر قرآن حضرت زینب(س) در دسترس ما نیست. همان تفسیری که مردم در خانه ایشان جمع می‌شدند و ایشان قرآن را تفسیر می‌کردند. فقط خطبه‌های ایشان به ما رسیده که البته آنها هم کامل بررسی نشده و مفاهیم آن را کامل متوجه نشده‌ایم.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.