خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کارشناس برجسته آمریکایی: سیاست بایدن در قبال جهان اسلام با ترامپ تفاوتی نکرده است

یک کارشناس برجسته آمریکایی در امور اسلامی معتقد است: سیاست دولت جو بایدن در قبال دنیای اسلامی با دونالد ترامپ «رئیس جمهور پیشین آمریکا» تفاوت چندانی نداشته است.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز) به نقل از “الجزیره”؛ پروفسور “جان اسپوزیتو” کارشناس برجسته آمریکایی می‌گوید باوجود رشد درک از اسلام، اسلام هراسی همچنان در آمریکا به قوت خود باقی ست.

وی می‌افزاید جو بایدن و دیگر مقامات ارشد کابینه‌اش بااینکه تا حدی توانسته‌اند حقوق بشر را گسترش دهند و پیام مدارا را به جهان مخابره کنند اما سیاست‌های ایالات‌متحده در خاورمیانه و در مقیاس کلان‌تر دنیای اسلام تفاوت فراوان ای با دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ نداشته است.

پروفسور جان اسپوزیتو تأکید می‌کند آگاهی نسبت به اسلامی در آمریکا گسترش‌یافته و دانشجویان بیشتری در دانشگاه‌های این کشور در مورد اسلام مطالعه می‌کنند اما این موضوع نتوانسته بر سیاست‌های خارجی آمریکا تأثیر معناداری داشته باشد.

جان اسپوزیتو، پروفسور امور دینی و بین‌المللی و مطالعات اسلامی در دانشگاه جرج تاون در پایتخت آمریکا، می‌افزاید:” از دید من وقتی به سیاست‌های دولت جو بایدن در قبال خاورمیانه و در مقیاس کلان‌تر دنیا اسلامی می‌نگرید، با افسوس باید گفت تفاوت چندانی احساس نمی‌شود.”

باید گفت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، به استفاده از اظهارات اسلام هراسی و تطبیق سیاست‌های ضد اسلامی چون منع ورود مسلمانان از چندین کشور اسلامی به آمریکا که به مسلمانان ضربه مهلکی زد، متهم بود. پس از دوناند ترامپ، جو بایدن در اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی به ریاست جمهوری ایالات‌متحده آمریکا رسید.

بایدن اما در اولین روز کاری‌اش در کاخ سفید محدودیت‌های سفر مسلمانان به آمریکا موسوم به “ممنوعیت علیه مسلمانان” را لغو نمود.

بایدن همچنین چندین شخصیت مسلمان را در کابینه خود منصوب نمود که رشاد حسین، نماینده دولت بایدن در آزادی‌های مذهبی بین‌المللی، یکی از آن‌هاست.

این اقدام جو بایدن پس‌ازآن صورت گرفت که وی در جریان تبلیغات انتخاباتی‌اش به‌عنوان کاندید ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ به جوامع مسلمانان آمریکایی وعده سپرده بود با تعصب و سیاست‌های تعصب‌آمیز مبارزه کند.

در بخش سیاست خارجی آمریکا که بر بسیاری از مسلمانان در سراسر جهان تأثیر می‌گذارد، اما جو بایدن همان دیدگاه دونالد ترامپ به‌ویژه نسبت به خاورمیانه را حفظ نمود.

بایدن کماکان سفارت آمریکا را در بیت‌المقدس نگه داشت، همانند ترامپ در اعمال تحریم‌ها علیه ایران فشار حداکثری را ادامه داد و هرگز سعی نکرد حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان اشغالی که از سوی ترامپ به رسمیت شناخته‌شده بود را تغییر دهد.

اسپوزیتو گفت:”تغییر عمده‌ای وجود نداشته است.”

وی افزود جرج دبلیو بوش، از روسای جمهور پیشین آمریکا، درست چند روز پس از حمله یازده سپتامبر ۲۰۰۱ از مسجدی دیدن نمود و اظهارات زیبایی در مورد اسلام ایراد کرد اما در ادامه آمریکا به عراق حمله و این کشور را اشغال نمود.

بوش بهانه جنگ علیه تروریزم تجاوزات گسترده‌ای علیه مسلمانان در سراسر جهان مرتکب شد اما در اوایل دوران ریاست جمهوری‌اش همچنان تعصب علیه اعراب و مسلمانان را انکار و تأکید می‌نمود آمریکا با اسلام نمی‌جنگد.

باید گفت پروفسور جان اسپوزیتو که مؤسس مرکز الولید در دانشگاه جورج تاون برای درک متقابل اسلام و مسیحیت نیز است، پس از حمله یازده سپتامبر مشورت‌هایی به جو بایدن، سناتور وقت، و دیگر قانون‌گذاران آمریکایی در مورد اسلام و خاورمیانه ارائه نموده بود.

پروفسور اسپوزیتو می‌گوید جو بایدن از قبل به دنبال تعمیق درک خود از امور بود اما بسیاری از دیگر قانون‌گذاران آمریکایی قبل از آن خاورمیانه را جدی نگرفته بودند.

وی می‌افزاید بسیاری از سناتورها و مردان کنگره برای پرداختن به امور خاورمیانه فردی را در کنار خود داشتند و عمدتاً به گزارش‌های این فرد اعتماد می‌کردند.

پروفسور اسپوزیتو تأکید کرد شغل چندین دهه‌ای خود که بخش زیادی از آن به گسترش درک از اسلام اختصاص دارد را مدیون انقلاب(اسلامی) سال ۱۹۷۹ ایران و چهره اصلی آن یعنی آیت‌الله خمینی است.

وی می‌گوید مسلمانان در آن زمان در سطح جهانی خیلی به چشم نمی‌آمدند و عمدتاً در رسانه‌ها چهره‌ای منفی از آن‌ها منعکس می‌شد.

پروفسور اسپوزیتو با اشاره به تصاویر اعتراضات در خاورمیانه می‌افزاید آمریکایی‌ها می‌خواستند بدانند مردمی که در آن زمان فریاد مرگ بر آمریکا سرد می‌دادند و این صحنه‌ها مرتب از تلویزیون پخش می‌شد، چه دینی دارند.

امروزه اگرچه آگاهی نسبت به اسلام به‌عنوان یک دین در آمریکا راه طولانی را پیموده اما هنوز عدد بزرگی از آمریکایی‌ها درک خوبی از اسلام ندارند.

اسپوزیتو از سویی هم به مسئله دیگری که او “جهانی‌سازی اسلام هراسی” می‌نامد اشاره می‌کند و می‌گوید:”فکر می‌کنم اسلام هراسی در اروپا و کشورهایی مانند استرالیا، بریتانیا، آلمان و حتی کشورهایی که هیچ مسلمانی ندارند، افزایش‌یافته است.

خبر اصلی را اینجا (+) بخوانید.

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.