خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رپورتاژ آگهی | روش‌های تلاوت قرآن (چگونه قرآن تلاوت کنیم؟)

برای اینکه انواع تجهیزات مداحی و قاری شدن را سفارش دهید می‌توانید از کارشناسان متخصص آوازک کمک بگیرید.

به گزارش سرویس بازار ردنا (ادیان‌نیوز)، تلاوت کردن قرآن باید طبق اصولی که برای قرائت قرآن از زمان ائمه تا به امروز به جا مانده انجام شود؛ زیرا آیات قرآن کریم در قالب ترتیل نازل شده‌اند و رسول خدا و ائمه معصومین (ع) با توجه به معنا و محتوای ترتیل، قرآن‌کریم را تلاوت می‌کردند.

ترتیل به معنای «منظم و مرتب کردن» است و در زبان عربی «رَتّل الشئ» که ترتیل از آن گرفته شده یعنی آن چیز منظم و مرتب شد و «رتل کلامه» یعنی «کلام را منظم و چیدمان کردن و با تأنی، تدبر، تفهیم و بدون عجله سخن گفتن». در این مطلب، روش‌های خواندن قرآن را مورد بررسی قرار داده‌ایم. تا با توجه به این دستورالعمل‌ها بتوانید آیات آسمانی را به درستی تلاوت کنید.

روش تلاوت قرآن

انواع روش‌های تلاوت و قرائت

انواع تلاوت قرآنی به لحاظ سرعتِ خواندن «تحقیق، تدویر، تحدیر، تطریب» نامیده می‌شوند. رعایت ترتیل در تمام روش‌های تلاوت کلام آسمانی لازم است و هیچ ربطی به میزان سرعت انواع تلاوت‌های قرآن ندارد. برای اینکه قرآن را آنگونه که شایسته است تلاوت کنید، رعایت یکی از این دستورالعمل‌ها ضروری خواهد بود.

۱) تلاوت تحقیق قرآن

تحقیق در لغت به معنی «مبالغه در انجام چیزی بدون کمی و زیادی» و «رسیدن به حقیقت شیء» آمده. تلاوت قرآن، به شیوه «تحقیق» به معنی خواندن قرآن با حداکثر آرامش و تأنّی است. در این روش قرائت قرآن، یک جزء از قرآن در حدود ۹۰ دقیقه یا یک ساعت و نیم تلاوت می‌شود.

سرعت تلاوت تحقیق پایین‌تر از سایر روش‌ها است و اجرای نغمات و لحن‌های متفاوتی نیز در این نوع از خواندن قرآن دیده می‌شود. به همین دلیل است، کسانی که قصد تدبر در معانی آیات قرآن یا انتقال مفاهیم این کلام آسمانی را دارند، تلاوت تحقیق قرآن را انجام می‌دهند.

در شیوه‌ی قرائت قرآن به سبک تحقیق، تدویر و تحدیر، قواعدی مانند اندازه و یکسانی مد‌ها بطور دقیق و عدم تکرار آیات از اصول آن رعایت می‌شود. به همین دلیل است که این روش به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای آموزش قرآن خوانی به مبتدیان در نظر گرفته می‌شود. تحقیق دارای سه نوع است که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

قرائت قرآن به سبک تحقیق مجلسی

قرائت قرآن به سبک تحقیق مجلسی تلاوتی است که در آن خواندن قرآن با رعایت قواعد تجویدی و مد‌های یکسان و بدون تکرار آیات در حضور مردم و تشویقات و تاییدات مردم انجام می‌شود.

قرائت قرآن تحقیق استودیویی

در قرائت قرآن تحقیق استودیویی، قاری به تنهایی در استودیو آیات کلام آسمانی را تلاوت می‌کند، بنابراین در این حالت تشویق و صدای مستمع شنیده نمی‌شود. این سبک تلاوت استاندارد است و بیشتر جنبه‌ی آموزشی دارد. برای تمرین قرائت قرآن به این روش می‌توانید یک ‏میکروفون بی‌سیم را از آوازک تهیه کرده و همین حالا تمرینات خودتان را شروع کنید.

قرائت قرآن تحقیق ترتیبی مجلسی

در قرائت قرآن تحقیق ترتیبی مجلسی، قاریان قرآن به ترتیب از اول تا آخر قرآن را در مجلسی خاص و در حضور مردم در ساعتی معین تلاوت می‌کنند. در این حالت خواندن قرآن باید قطعه تعیین شده کامل و بدون کم و کاست توسط قاری اجرا شود.

این نوع از تلاوت‌ قرآن سال‌ها است که قبل از اذان صبح در کشور مصر توسط قاریان برجسته مصر اجرا می‌شود و صدای آن‌ها توسط سیستم صوتی مساجد این کشور به گوش شنوندگان این آیات آسمانی می‌رسد.

۲) تلاوت تدویر قرآن

تدویر به معنی گِرد و مدور گردانیدن چیزی است و در اصطلاح به سبکی از تلاوت قرآن گفته می‌شود که از نظر سرعت در خواندن آیات بین تحقیق و تحدیر است؛ یعنی نه سرعت قرائت آیات به اندازه «تحدیر» سریع است و نه به اندازه «تحقیق» کند. در این حالت، در بازه زمانی حدود ۶۰ دقیقه یک جزء قرآن به طور کامل خوانده می‌شود.

۳) تلاوت تحدیر (حَدر) قرآن

تحدیر به معنی سرعت گرفتن و از سراشیبی به پایین آمدن است. تلاوت تحدیر (حَدر) قرآن مستلزم توانایی و دقت بالا در انجام قواعد و درک و انتقال مفاهیم است. در این روش خواندن قرآن با سرعت در حدود ۳۰ دقیقه با رعایت اصول ترتیل انجام می‌شود.

۴) تلاوت تطریب قرآن

این نوع تلاوت قرآن که به عنوان تلاوت وجدآور و شعف‌انگیز نیز شناخته می‌شود، بیشتر در تلاوت‌های مجلسی که با حضور مردم است انجام می‌شود کاربرد دارد. در این حالت، قاری قرآن تا حدودی قواعد اجباری تجوید، لحن و نغمات را رعایت می‌کند، اما تلاوت حالتی خشک، ماشینی و بی‌روح ندارد. در سبک قرائت قرآن بیشتر قاریان مطرح مصری می‌توانید شاهد استفاده از این سبک باشید.

برای آشنایی با بهترین قاریان ایران و جهان به مطلب مربوطه در سایت آوازک (بهترین قاریان ایران و جهان) مراجعه کنید.

انواع سبک‌های تلاوت قرآن

برای تلاوت قرآن سبک‌های مختلفی نیز در نظر گرفته شده است. از جمله سبک‌های رایج برای تلاوت آیات این کتاب آسمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱) تلاوت قرآن به سبک بدیع

سبک بدیعی در واقع همان تلاوتی است که برای اولین بار فرد آن را می‌شوند. در این حالت سبک تلاوتی سایر قاریان در دسترس شنونده نیست و نمی‌تواند سبک قرآن خوانی قاری را به درستی حدس زده و با سایر افراد مقایسه کند.

۲) تلاوت قرآن به سبک تقلید

در این حالت قاری عیناً سبک یک قاری دیگر یا تلاوت‌های دیگر را تقلید می‌کند و اثری از نوآوری در تلاوت او دیده نمی‌شود. در نتیجه استعداد قاری شکوفا نخواهد شد و شنوندگان نیز از شنیدن صدای قاری لذت نمی‌برند. این سبک قرائت بیشتر برای افراد تازه‌کار در نظر گرفته می‌شود.

۳) تلاوت قرآن به سبک تالیف

سبک تألیف قرائت قرآن دارای دو نوع است. در سبک تألیف تقلید، کل روش تلاوت قرآن از یک قاری تقلید نمی‌شود. بلکه تلاوت چند قاری روی نحوه تلاوت تأثیرگذار است و ترکیبی از آن‌ها استفاده می‌شود. قاری در این حالت قرائتی ۱۰۰% مطابق با قرائت مقلدش را ارائه می‌کند و ذوقی در این روش ندارد؛ اما در سبک قرائت قرآن تألیف بدیع، قاری با ذوق و دقت نظری که دارد یک سبک خاص برای تلاوت استفاده می‌کند و کسی که مبتکر این اثر است به عنوان «صاحب سبک» قرائت قرآن شناخته می‌شود.

روش تلاوت قرآن

سخن پایانی

برای اینکه به یک قاری حرفه‌ای قرآن تبدیل شوید، لازم است که ابتدا روش‌های قرآن خواندن را بشناسید. سپس می‌توانید تجهیزاتی مانند پایه میکروفون قاری خوانی و … را تهیه کرده و ساعت‌ها تلاوت آیات قرآن را انجام دهید. تا اینکه به اندازه‌ای در این زمینه پیشرفت کنید که به عنوان یکی از صاحب سبکان تلاوت قرآن شناخته شوید.

برای اینکه انواع تجهیزات مداحی و قاری شدن را سفارش دهید می‌توانید از کارشناسان متخصص آوازک کمک بگیرید. تیم متخصص این شرکت بهترین تجهیزات صوتی را به توجه به بودجه مشتریان به آن‌ها معرفی می‌کنند.

منبع آوازک
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.