خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کرسی علمی ترویجی، ابعاد دینداری و ارزیابی منابع اطلاعاتی برگزار شد

ارزیابی‌های متفاوت کاربران از نتایج بازیابی اطلاعات همواره مورد سؤال محققان بوده، به گونه‌ای که آن‌ها در همواره در تلاش برای یافتن و گردآوری تمام عوامل مؤثر بر ارزیابی کاربر از ربطِ مدارک بازیابی‌شده بوده‌اند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، به همت معاونت پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب، کرسی علمی – ترویجی ویژه زمستان ۱۴۰۲ با عنوان ابعاد دینداری و ارزیابی منابع اطلاعاتی با ارائه دکتر فائزه فرهودی، استادیار گروه ارتباطات، دانشکده رسانه، دانشگاه ادیان و مذاهب و با نقد دکتر عبدالحسین طالعی، استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم برگزار شد.

در این نشست دکتر فرهودی بیان داشت: در طراحی نظام‌های ذخیره و بازیابی اطلاعات همواره تلاش بر افزایش تطابق بین نیاز اطلاعاتی کاربر و پاسخ نظام‌های بازیابی اطلاعات بوده است. بنابراین، همواره در حوزه ربط و ویژگی‌های آن، تحقیقات گسترده‌ای انجام می‌شود که شاید به طراحی کارآمدتر نظام‌های بازیابی اطلاعات بیانجامد.

وی گفت: ارزیابی‌های متفاوت کاربران از نتایج بازیابی اطلاعات همواره مورد سؤال محققان بوده، به گونه‌ای که آن‌ها در همواره در تلاش برای یافتن و گردآوری تمام عوامل مؤثر بر ارزیابی کاربر از ربطِ مدارک بازیابی‌شده بوده‌اند.

دکتر فرهودی ضمن برشمردن ۴ نسل نظام‌های بازیابی اطلاعات با ۴ رویکرد اظهار داشت: این نسل‌ها شامل نسل اول با رویکرد نظام‌مدار، نسل دوم با رویکرد کاربرمدار، نسل سوم با رویکرد بافت‌محور، و نسل چهارم با رویکرد کاربرمدار، که به نوعی بازگشت به نسل دوم به شمار می‌آید، در نهایت به بررسی رابطه شاخص‌های چهارگانه دینداری با قضاوت ربط کاربران می‌پردازد.

وی در ادامه با اشاره به دیدگاه گلاک و استارک، که دینداری را شامل ابعاد چهارگانه فکری، اعتقادی، مناسکی، تجربی و پیامدی می‌دانند، به بررسی تأثیر این ابعاد بر قضاوت ربط کاربران پرداخت.

دکتر فرهودی در پایان افزود: بنده در این نشست سعی داشتم تا تأثیر شاخص‌های دینداری کاربران بر قضاوت ربط را نشان دهم. و آن‌گونه که مشخص بود پیشنهادهایی برای طراحان سیستم‌ها، در خصوص مسائل فنی و تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، و مدیریت تعاملات کاربران با سیستم، در این جلسه ارائه شد.

وی همچنین پیشنهادهایی برای کتابداران، در خصوص شناخت جامعه‌ای که کاربران در آن قرار دارند، با در نظر گرفتن بافت دینی و مذهبی جامعه و نیز شناخت رویکردهای دینی کاربران، ارائه داد.

گفتنی است در ادامه این نشست دکتر عبدالحسین طالعی به نقد مطالب ارائه شده پرداخت و نکاتی را درباره آن بیان کرد.

منبع دانشگاه ادیان و مذاهب
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.