خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

عید سدر (سفره دو شب پسح) و فلسفه این رسوم

آغاز عید سدر هشت روزه دینی، در دو شب اول با چیدن سفره مخصوص و اجرای مراسم، طبق ترتیب ذکر شده در کتاب «هگادا» (شامل شرح مراسم این شب وقایع خروج از مصر) برگزار می‏ شود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، همه ساله با فرا رسیدن پانزدهم ماه عبری نیسان در فصل بهار یهودیان سراسر جهان با برگزاری یکی از مهمترین اعیاد مذهبی خود یعنی عید «پسح» خروج از مصر و آزادی اجداد خود را یادآوری می‏کنند. آغاز این عید هشت روزه دینی، در دو شب اول با چیدن سفره مخصوص و اجرای مراسم، طبق ترتیب ذکر شده در کتاب «هگادا» (شامل شرح مراسم این شب وقایع خروج از مصر) برگزار می‏شود. این مراسم شامل چندین مرحله است که مفسرین دلایل متعددی برای هر یک ذکر کرده‏اند. در این مختصر مفاهیم و نشانه‏های هر مرحله عنوان می ‏شود:

قدش (تقدیس) همانند شب‏های شنبه و سایر اعیاد شروع مراسم سفره بزرگ خانواده براخای (دعا) یائین می‎‏گویند و کلیه افراد خانواده پیاله اول را می ‏نوشند.

«این مرحله نشان‏گر شادی و سرور به خاطر اجراء فرمان خدا است»

اورحص (طهارت دست‏ها) دست‏ها را شسته ولی براخای «عل نطیلت یادئیم» را نمی ‏گوئیم.

«طبق آیه‏ای از کتاب یشعیای نبی فصل ۱ آیه ۱۶ اشاره است به طهارت قلب‏ها»

کرپس (خوردن کرفس) کرفس را در سرکه یا آب نمک فرو می‏بریم و براخای (دعا) هاداما می‏گوئیم و می‏ خوریم.

«سبزی سمبل تجدید حیات نباتات در آغاز فصل بهار است. که اشاره‏ای است به شروع حیات نوین بنی‏اسرائیل پس از آزادی که آن هم در فصل بهار بود»

یحص (نصف کردن مصا یا نان فطیر) از سه مصای نشانه‏دار وسطی را گرفته و آن را نصف می‏کنیم، نصف بیشتر آن را برای «افیقومن» پنهان کرده و نصف دیگر آن را بین دو مصا قرار می‏ دهیم.

«دلیل معمول این کار برانگیختن سؤال برای کودکان حاضر بر سر سفره و اشتیاق آنها برای دنبال کردن مراسم است…»

گفتگوی وقایع خروج بنی‏اسرائیل از مصر) پس از خواندن (هالحما) «با دست گرفتن مصا در دست» «هگادا» را (موضوع خروج از مصر) شروع می‏کنیم و موقع رسیدن به «هی شعامداه» سفره‏ای روی چیزهای چیده شده در سفره پهن می‏کنیم و موقع «دینو» آن را برمی‏داریم و در آخر «گائل ایسرائل» پیاله دوم را می‏نوشیم».

«این بخش هدف اصلی مراسم است که یکی از صواب‏های بزرگ کلیمیان است که سعی می‏شود با دقت در این شب انجام شود».

رحصا (شستن دست‏ها قبل از صرف شام) دست‏ها نطیلا گرفته (شسته) و قبل از خشک کردن آن براخای «عل نطیلت یادئیم» می‏گوییم.

«این بخش دومین طهارت دست‏ها را دربردارد طبق روال معمول قبل از غذا دست‏ها با ترتیب خاص طاهر می‏شوند».

موصی مصا (گفتن براخای «دعا» نان فطیر) سه مصا را در دست گرفته براخای هموصی می‏خوانیم. مصای زیرین را رها کرده و از دو تای باقی مانده تقسیم می‏کنیم و قبل از خوردن براخای «عَل اخیلت مصا» را می‏گوئیم و می‏خوریم.

«عبارت موصی مصا به معنی خارج کردن و آشکار کردن نان فطیر است و این بخش جزء احکام معمول یهود است که قبل از خوردن نان بر آن براخا (دعا) می‏خوانند».

مارُور (سبزی تلخ) مقداری کاهو یا سبزی تلخ در حَلِق (معجونی مثل سمنو که برای پسح تهیه می‏شود) فرو می‏بریم و براخای «عَل اخیلت مارُور» را گفته و می‏خوریم.

«خوردن سبزی تلخ نشانه چشیدن و احساس تلخی‏هاست که‏ بنی‏اسرائیل در دوران بندگی مصر متحمل شده‏اند».

کُورِخ (پیچیدن لقمه) از مصای زیری مقداری جدا کرده با مقداری کاهو یا سبزی تلخ گرفته هر دو با هم در حلق فرو برده و جمله «مصا او مارُور» خوانده و می‏خوریم.

«این لقمه حاوی نان فطیر و سبزی تلخ در حلق که شبیه گِل است و نشانه کار سخت و گِل‏مالی و خشت‏زنی عبرانیان است. ضمنا نان فطیر سمبل غریزه خوب و سبزی تلخ در اینجا نشانه‏ای از نفس اماره است به تفسیری از فرمان خداوند در تورات آمده است ز(ب*ن ن(ز*ز(مً یعنی «خدا را با تمامی قلبت دوست بدار و عبادت کن» به معنای آن که با هر دو غریزه خوب و بد می‏توان به عبادت خدا پرداخت».

شولحان عُورِخ (سفره گسترده) شام را با شادی صرف می‏کنیم و رسم است شام را با تخم ‏مرغ پخته شروع می‏کنند.

«سفره گسترده اشاره است به دعوت همه برای شرکت در این مراسم مقدس و تخم‏مرغ پخته که هر چه حرارت می‏بیند سفت‏تر می‏شود نشانه حالات مؤمنین است که علی‏‏رغم تحمل مشکلات و مصائب زندگی به خاطر ایمان به حکمت خالق خود مقاوم‏تر و استوارتر می‏شوند».

صافون بارخ (خوردن مصای پنهان شده و گفتن دعای پس از خوردن غذا) بعد از صرف شام مقداری از نصف مصای پنهان شده را به نام «افیقومن» گرفته و قبل از خوردن جمله «زِخِر لِقُربان پسح» را خوانده و می‏خوریم و پس از شستن دست‏ها بیرکت همازُون (دعا بعد از غذا) می‏خوانیم و در آخر پیاله سوم یائین را با گفتن براخای «بوره پِری هَگِفِن می‏نوشیم».

«افیقومن نشان‏گر پاداش پنهان الهی است در ازای صواب‏های انسان همان‏گونه که در آیه آمده است (خدایا چقدر نعماتی که برای پارسایان خود پنهان نموده‏ای کثیرند). نظر مفسر دیگر این است که هیچ چیزی تا ابد پنهان و پوشیده نخواهد ماند».

هِلل نیرصا (خواندن مدح و ثنا و رضایت پروردگار) پس از خواندن سرود «هلل» پیاله چهارم یائین را می‏نوشیم و پس از نوشیدن براخای آخر یائین «عَل پِری هگِفِن» را می‏گوئیم.

«این بخش مدح و ثنا و رضایت الهی است که در چند فصل از مزامیر حضرت داود تشکیل شده است به نشانه قدرشناسی از آیات و معجزات الهی در حق بندگانش قرائت می‏شود که امید است در نظر

او مقبول افتد و رضایتش حاصل گردد».

منبع انجمن کلیمیان تهران
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.