خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

«رسانه و زنان» محور اصلی دومین همایش بین المللی همزیستی مسالمت آمیز

نشست خبری دومین کنفرانس بین المللی همزیستی مسالمت آمیز تحت عنوان «همگرایی جهان اسلام و افق تمدنی آینده با محوریت مقاصد شریعت» برگزار شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در نشست همزیستی مسالمت آمیز محمود واعظی، رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی در ابتدا به برخی از فعالیت های این دانشکده اشاره و اهمیت توجه به مقوله «رسانه و زنان» اظهار داشت: دانشکده الهیات تلاش داشته که در مسیر وحدت آفرینی در جهان حرکت کند که نمونه هایی از این حرکت حضور بیش از نیم قرن گروه فقه شافعی در این دانشکده است. در گروه فقه شافعی اساتید خبره و ممتاز و معتقد به صلح جهانی و زندگی مسالمت آمیز حضور فعالی دارند.

وی عنوان کرد: دانشکده الهیات در طول دو سال گذشته، حدود ۵۰ وبینار بین المللی با حضور بیش از ۲۰ کشور برگزار کرده است.

آقای واعظی به عنوان دومین همایش بین المللی همزیستی مسالمت آمیز تحت عنوان «همگرایی جهان اسلام و افق تمدنی آینده با محوریت مقاصد شریعت» اشاره و خاطرنشان کرد: این همایش عنوان همگرایی جهان اسلام، افق تمدنی و آینده نگری و همچنین با نگاهی به فقه مقاصد را در خود دارد و در هر یک از این زمینه ها اهدافی را دنبال می کند.

دین باید صلح آفرین و در خدمت بشر باشد

وی درخصوص مفهوم فقه مقاصد شریعت، توضیح داد: فقه مقاصد یعنی مصلحت هایی که همگی به آن نیازمند هستیم چرا که دین باید صلح آفرین و در خدمت بشر باشد، قرار نیست که دین عسر و حرج آفرین بوده و سختی به همراه داشته باشد؛ این امر زمانی محقق می شود که مقاصد شریعت دیده شود.

آقای واعظی بیان کرد: شخصیت های نخبه ی ۱۵ کشور در این همایش علمی همزیستی مسالمت آمیز حضور خواهند داشت و به سخنرانی خواهند پرداخت. در این کنفرانس بین المللی گفت وگوهای علمی و امید آفرین با نگاه به آینده تمدنی و وحدت آفرین جهان اسلام صورت خواهد گرفت.

توجه ویژه به فلسطین، زنان و رسانه

در ادامه این نشست خبری مصطفی ذوالفقار طلب، رییس مؤسسه پژوهشی مطالعات تطبیقی آینده پژوهی دینی، بیان کرد: دومین همایش بین المللی همزیستی مسالمت آمیز در حقیقت ادامه دهنده اولین همایش بین المللی همزیستی مسالمت آمیز در سال ۱۳۹۸ است که براساس شرایط خاصی که در جهان اسلام و کشور داشتیم، این نیاز دیده شد که نخبگان جامعه اسلامی در سطح کلان، گردهم آیند تا بتوانند به طور تئوری و عملی نظراتی را ارایه دهند و به صورت نظری و کاربردی مفید جامعه اسلامی واقع شود.

وی افزود: با توجه به نظرخواهی های صورت گرفته، کنفرانس سال ۹۸ دارای پیامدهای مثبتی بوده و توانسته در آن زمان که جهان اسلام مملو از بحران و تنش بود، نظرات و گرایش ها را به گرایش و نظرات تمدنی سوق دهد.

وی گفت: پس شیوع ویروس کرونا در دنیا، برگزاری دوره های بعدی این کنفرانس متوقف شد تا اینکه تصمیم گرفته شد در سال جاری دومین کنفرانس بین المللی همزیستی مسالمت آمیز تحت عنوان «همگرایی جهان اسلام و افق تمدنی آینده با محوریت مقاصد شریعت» برگزار شود.

اهداف دومین همایش بین المللی همزیستی مسالمت آمیز

وی به اهداف دومین همایش بین المللی همزیستی مسالمت آمیز اشاره و عنوان کرد: آسیب شناسی مسائل مربوط به نهادها و نظرات همگرایی جهان اسلام، توجه به جایگاه زنان امت اسلامی، توجه به رسانه به عنوان سخنگوی امت اسلام، مسائل مربوط به مقاصد الشریعه و ظرفیت های آن برای ایجاد همگرایی، نقش و آسیب شناسی جریانات و جنبش ها و احزاب امت اسلامی و چگونگی همگرایی و توسعه تمدنی آنان، توجه به جایگاه فلسطین به عنوان نقطه مشترک برای نجات امت اسلام از جمله اهداف کنفرانس است که در قالب سخنرانی به این موضوعات پرداخته خواهد شد.

آقای ذوالفقار طلب با بیان اینکه «رسانه» و «زنان» از جمله محورهای اصلی دومین همایش همزیستی مسالمت آمیز است، گفت: زنان امت اسلامی دارای ظرفیت های بسیاری در ابعاد متفاوت علمی و فرهنگی هستند و جهان اسلام باید بتواند از ظرفیت بانوان به نحو احسن در جهت تمدن سازی و همگرایی استفاده کند. رسانه نیز به عنوان سخنگوی امت اسلام می تواند در جهت ایجاد وحدت جهان اسلام گام های موثری بردارد.

وی درخصوص تعریف و چیستی مقاصد شریعت به عنوان یکی از اهداف این کنفرانس، بیان کرد: ما علم و دانشی تحت عنوان مقاصد شریعت داریم که ظرفیتی برای ایجاد همگرایی و تمدنی دارد و علما و دانشمندان می توانند بهره های بسیاری از این ظرفیت برای دستیابی به همگرایی و تمدن نوین اسلامی داشته باشند.

حضور ۵۰۰ مهمان داخلی و خارجی

آقای ذوالفقار طلب درباره زمان و مکان برگزاری این همایش گفت: دومین همایش بین المللی همزیستی مسالمت آمیز ۲۰ خردادماه از ساعت ۸:۳۰ در تالار امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با حضور ۵۰ استاد و نخبه از ۱۵ الی ۱۸ کشور، ۱۵۰ مهمان داخلی و در مجموع ۵۰۰ مهمان داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.

آقای ذوالفقار طلب اعلام کرد که در این کنفرانس اساتیدی از جمله دکتر مقیمی، دکتر محمود واعظی، حجت الاسلام و المسلمین بی آزار شیرازی، حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی، شیخ بلال سعید شعبان، شیخ سلمان حسینی ندوی و سالم عبدالجلیل سخنرانی خواهند کرد.

ارسال بیش از ۵۰۰ مقاله علمی

در ادامه دکتر جمالی دبیر علمی کنفرانس گفت: از زمان اعلام محورهای کنفرانس، بیش از ۵۰۰ مقاله در بخش علمی دریافت کرده ایم که ۲۵۰ مقاله انتخاب و به چاپ رسیده است. همچنین ۲۰۰ مقاله به کمیته علمی ارسال شده که ۱۰۰ مقاله به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی در روند چاپ قرار خواهد گرفت.

وی افزود: بیش از ۲۰۰ گفت وگو با روشنفکران دانشگاهی و حوزوی داشته‌ایم که پوستر آن در روز برگزاری همایش توزیع خواهد شد.

برگزاری ۴ پنل تخصصی

آقای جمالی گفت: در روز برگزاری همایش، ۴ پنل تخصصی با موضوعات «مقاصد الشریعه»، «نقش زنان مسلمان در همگرایی جهان اسلام با محور افق تمدنی آینده»، «کارکرد مقاصد الشریعه در توسعه اندیشه اعتدال و آینده جهان اسلام»، «نقش رسانه و جنبش های اسلامی در شکل گیری تمدن نوین اسلامی» برگزار خواهد شد.

برای رسیدن به وحدت «جهل زدایی» و «آگاهی آفرینی» ضروری است

در ادامه این نشست دکتر واعظی، رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی در پاسخ به پرسشی درخصوص راهکار ایجاد و حفظ وحدت اسلامی در میان کشورهای اسلامی، گفت: امروز «جهل فراگیر» مانع تقریب و نزدیکی پیروان ادیان شده است. در شرایط حاضر «گفت وگو» برای رسیدن به «همگرایی» به ویژه با کشورهای عربی مسیر تحقق وحدت را هموار می کند.

آقای واعظی با تأکید بر اینکه نباید اجازه دهیم دشمنان میان کشورهای اسلامی اختلاف و تفرقه ایجاد کنند، بیان کرد: برای رسیدن به وحدت چاره ای جز «جهل زدایی» و «آگاهی آفرینی» نداریم؛ تحقق این امر سرمایه ای است که به تمدن وحدت آفرین – که دنیا نیازمند آن است – کمک می کند.

منبع شفقنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.