مدیر جامعهالزهراء(س)در دیدار با سفیر استرلیا گفت:. اسلام و دیگر ادیان پس از حق حیات، حق کرامت انسانی را به رسمیت شناختهاند و در قرآن نیز این حق بدون هیچ قیدی مطرح شده است.
به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از روابط عمومی جامعهالزهراء(س)، لیندال ساکس، سفیر استرالیا در ایران با حضور در جامعهالزهرا علیهاالسلام ضمن بازدید از بخشهای مختلف این موسسه علمی، با مدیر و برخی بانوان پژوهشگر این مرکز حوزوی دیدار و گفتوگو کرد.
سیده زهره برقعی، مدیر جامعهالزهرا(س) در این دیدار با اشاره به تاریخچه تأسیس جامعهالزهرا به فرمان حضرت امام خمینی(ره)، گفت: یک زنجیره معنادار و هدفمند در این مؤسسه علمی شکل گرفته که از مهدکودک تا دورههای عالی علمی را شامل میشود تا بانوان در این مسیر، راه رشد و تعالی خود را طی کنند.
وی نگاه موجود در پرورش بانوان مسلمان در این موسسه را صرف رشد علمی ندانست و اظهار کرد: در کنار رشد علمی و معنوی بانوان طلبه که در قالب کلاسهای و برنامههای مختلف آموزشی و تربیتی برنامهریزی شده، ورزشگاه بزرگی با حدود ۲۰ رشته ورزشی تأسیس شده تا سلامت جسمی بانوان نیز تأمین شود.
برقعی توجه به حفظ آرامش و امنیت دانش پژوهان این مرکز را از دیگر مزایای مورد تأکید جامعهالزهرا(س) برشمرد و گفت: این همه مدیون نگاه مترقی اسلام به زن است.
وی ادامه داد: قرآن وقتی میخواهد انسان نمونه را مثال بزند از همسر فرعون و حضرت مریم(س) به عنوان زنان خوب و مظهر حقگرایی و طهارت و از همسران حضرت نوح و لوط به عنوان انسانهای شرور یاد میکند که این مسئله نشاندهنده نقش مهم و تاثیرگذار زن در جامعه از منظر اسلام است.
مدیر جامعهالزهراء(س) اظهار کرد: بعد از انقلاب در ایران تلاش شده تا از ظرفیت و استعدادهای فطری بانوان در جهت رشد و تعالی خانواده و جامعه استفاده شود و امروز رشد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اخلاقی بانوان در جامعه به وضوح دیده میشود.
وی نگاه گذرا به میزان کتابها و مقالات علمی پژوهشی بانوان ایرانی در مجامع علمی داخلی و خارجی را نشاندهنده جایگاه و رشد علمی زنان ایرانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: بانوان ایرانی نه تنها در فضاهای دینی و حوزوی حضور موثر دارند در سایر عرصههای علمی و تکنولوژی نیر به نقشآفرینی میپردازند.
تاکید بر روابط بینالملل براساس اصل کرامت انسانی
برقعی با اشاره به سیاست جامعهالزهرا(س) برای ارتباط با موسسات و نهادهای دینی و علمی دیگر کشورها به ویژه استرالیا بیان کرد: در عرصه بینالملل وقتی صحبت از روابط میکنیم منظورمان روابط انسانی با تأکید بر مشترکات است. اسلام و دیگر ادیان پس از حق حیات، حق کرامت انسانی را به رسمیت شناختهاند و در قرآن نیز این حق بدون هیچ قیدی مطرح شده است.
وی افزود: حضرت امام علی(ع) نیز به حاکمان خود توصیه به مهربانی با همه انسانها میکردند و دلیل آن را اینگونه ذکر کردند که همه انسانها دو صنف هستند یا برادر دینی تو یا شبیه تو در خلقت هستند.
برقعی کرامت انسانی و نگاه انسانی به نوع بشر را یک اصل در شیعه بیان و اظهار کرد: برای همین ما با گروههایی مانند داعش و دیگر تروریستها مخالفیم. دین اسلام بر اساس فطرت بنیان شده و عدالتورزی، مهرورزی و مخالفت با ظلم و بیعدالتی از امور فطری همه انسانها و مورد تأکید دین است و این مسئله در روابط بینالمللی ما مورد توجه است.
مدیر جامعهالزهرا(س) در پایان به خانم ساکس پیشنهاد کرد تا در زمان حضورش در ایران، قرآن و کتاب «الامام علی صوت العداله الانسانیه» به قلم جرج جرداق را مطالعه کند.
ابراز شگفتی خانم سفیر از قدرت بالای فکری زنان ایرانی
در ادامه این دیدار لیندال ساکس، سفیر استرالیا با ابراز شگفتی از توجه مجموعه جامعهالزهرا(س) به همه ابعاد علمی، روحی، معنوی و جسمی بانوان دانشپژوه، گفت: قدرت ذهنی و فکری بالای بانوان ایرانی برای من بسیار جالب و شگفتانگیز است و امروز در بازدید از این موسسه علمی و گفتوگو با بانوان مشغول به تحصیل و تحقیق بر این شگفتی من افزوده شد.
وی ابراز کرد: این که در ابتدای تاسیس جامعهالزهرا(س) بسیاری از اساتید این مرکز از آقایان بودند، ولی اکنون بیشتر اساتید از بانوان و فارغ التحصیلان همین موسسه هستند بسیار جالب و نشاندهنده موفقیت این مجموعه است.
ساکس، ایفای نقش بانوان در جامعهالزهرا در ردههای مختلف مدیریتی را بسیار مورد توجه قرار داد و گفت: در بازدید دوساعته از جامعهالزهرا(س) اطلاعات زیادی از دین و باورهای دینی دریافت کردم و این برای من بسیار ارزشمند بود.
سفیر استرالیا احترام به دیدگاههای مختلف را بسیار مهم دانست و گفت: در استرالیا مردمانی از ۲۲۰ ملیت زندگی میکنند، مسیحیت، بودیسم، اسلام و هندوئیسم از ادیان پرطرفدار در این کشور است. ما یک جامعه چند ملیتی و چند فرهنگی داریم.
وی در پایان اظهار کرد: در عدم قبول داعش و القاعده که فقط خودشان را حق میپندارند با شما و مردم ایران هم عقیده ایم و معتقدیم اساس بسیاری از مشکلات، عدم فهم متقابل و دوجانبه بین افراد است.