خلاصه داستان
پاندا ۲ اینگونه آغاز می شود؛ طاووسی به نام شن (Lord Shen)، از باروتی
که همه ی اهالی شهر برای ایجاد شادی بهره می بردند برای تخریب استفاده می
کند. پدر و مادر وی ، او را از این کار منع می کنند اما طاووس به کار خود
ادامه میدهد. پدر و مادر شِن به ملاقات پیش گو می روند که عاقبت پسرشان را
برایشان بگوید. بز پیش گو می گوید پسرشان در آینده به دست جنگ جوی دایره
سیاه و سفید سرنگون می شود. شِن این کلام را از پشت پرده می شنود و فرار می
کند تا تاج و تخت چین را بدست بیاورد و آن را به هر قیمتی حفظ کند. او در
راهش به روستای محل سکونت پانداها می رسد متوجه رنگ سیاه وسفید آن ها می
شود و به سپاهیانش دستور قتل عام آن ها را می دهد. در میان این روستاییان
“پو” و خانواده اش هم زندگی می کردند که طی تعقیب و گریزهایی مادر او مجبور
می شود بخاطر نجات جان فرزندش او را در سبدی قرار دهد. در فرآیند این حمله
روستای محل سکونت پانداها از بین رفته و عده بسیاری از آن ها کشته می
شوند. ادامه داستان در سال های بعد پیگیری می شود؛ زمانیکه شِن به تازگی با
شکست حاکم چین فرمانروای جدید این سرزمین شده است.
نکات و مفاهیم
می باشد. بررسی انیمیشن پاندا ۲ از آنجا اهمیت دارد که به وضوح از یک سری
نماد هایی استفاده شده است و در سکانس هایی مختلف خودنمایی می کند.
در مقاله قبل بیان کردیم در فلسفه کنفسیوس اصل بر تعادل قدرت می باشد و نماد شاخص این مسأله یین و یانگ است.
همانطور که در این نماد مشخص است دو رنگ سیاه و سفید که نماد خیر و شر
می باشد به کار رفته است در قسمت سیاه رنگ نقطه ای سفید رنگ و در قسمت سفید
رنگ نقطه ای سیاه که بیانگر این مسأله است که در هر شری خیری نهفته است و
در هر خیری شری نهفته است و نه خیر مطلق وجود دارد و نه شر مطلق بلکه ممکن
است گاهی شر بسیار قدرتمند شود و یا خیر بسیار قدرتمند شود اما به هیچ
عنوان نه شر و نه خیر هرگز از بین نمی رود و دائما این ها مقابل یکدیگر
هستند و حتی با چرخش این نماد نقطه ها تغییر نمی کند و به معنی آن است که
حتی با تغییر شرایط نیز خیر و شر و مفهوم که توضیح داده شد در مقابل هم
قرار دارند و به همین دلیل است که در هر دو قسمت این انیمیشن دو شخصیت شر
داستان از بین نمی روند نه تای لانگ به طور کامل از بین می رود و نه طاووس
بلکه بسیار ضعیف می شوند در حالیکه در فرهنگ تشیع اعتقاد به ظهور منجی و از
بین رفتن شر و کشته شدن شر مطلق یعنی ابلیس از اهمیت فوق العاده برخوردار
می باشد.
این نماد در دو قسمت انیمیشن بسیار به کار برده شده است ما در این قسمت به بررسی چند سکانس می پردازیم:
در این سکانس مشاهده می کنیم که نماد یین و یانگ تشکیل شده است و طاووس
در قسمت شر و پاندا در قسمت خیر قرار گرفته اند و دقیقا مقابل یک دیگرند و
به این دلیل است که طاووس کاملا شر و پاندا که در نقش منجی ظاهر شده است
کاملا خیر می باشد و این مسأله بیانگر تعادل خیر و شر در جهان هستی بر
مبنای تفکر کنفسیوس می باشد.
نکته جالب در داستان پاندای کونگ فو کار این است که یکی از دلایل انتخاب
پاندا به عنوان منجی رنگ بدن او که سیاه سفید است می باشد زیرا همانطور که
بیان شد در مکتب کنفسیوس اصل بر تعادل قدرت است و انسانی به اوج تعالی و
رشد می رسد که به تعادل برسد و در این انیمیشن پاندا یا همان منجی به اوج
تعالی و آرامش درون یعنی تعادل قدرت در درون خود دست پیدا کرده است.
در این سکانس بین پاندا و ببری در زندان ارباب شِن مبارزه ای شکل می
گیرد که جالب توجه است زمین زندان طوری طراحی شده است که کاملا نماد یین و
یانگ را در ذهن مخاطب تداعی می کند در این درگیری نیز به هیچ عنوان پاندا
از مرز جدا کننده خود خارج نمی شود و هربار که تصمیم به این کار میگیرد با
مقاومت ببری روبه رو می شود و او را به محل خود باز میگرداند و بازهم این
بر این مطلب تاکید می کند که تعادل همواره برقرار است و به هیچ عنوان این
تعادل از بین نخواهد رفت
انتخاب بز به عنوان پیش گو
از نکات قابل توجه در این انیمیشن انتخاب بز به عنوان پیشگو و ساحر می
باشد که بیانگر این موضوع است که این حیوان در نزد کابالایست ها و شیطان
پرستان بسیار مقدس می باشد و در این داستان نقش مربی وآگاه کننده پاندا از
گذشته ای که به دنبال است را ایفا می کند و همینطور نقش بسزایی در به
سرانجام رساندن این داستان دارد.
چشم شیطان
می باشد استفاده شده است که دقیقا چشم چپ می باشد و در مکاشفات یوحنا از آن
با عنوان ضدمسیح نامبرده شده است.
بازوهای نیروهای ارباب شِن می باشد که پاندا به محض مشاهده این نماد وارد
رویایی می شود که برایش مفهومی را در پی دارد اما کاربرد این نماد در این
انیمیشن بر اساس تفکری خاص که در چند سال اخیر شکل گرفته می باشد.
بیشترین کاربرد این نما در سکانسی می باشد که پاندا در مکاشفه ای از
چگونگی آواره شدن قوم خود آگاه می شود که این نماد در وابستگی شدید با
طاووس است که به ارتباط و هدف اصلی این کاربرد در بحث طاووس خواهیم پرداخت.
بررسی شباهت های قوم یهود و قوم پاندا
بخاطر پیشگویی که به آن اشاره شد، مادرش او را در سبدی قرار می دهد و او
را رها می کند؛ دقیقا این داستان حضرت موسی(ع) می باشد که مادرش از ترس ذبح
او توسط فرعونیان به دستور خداوند او را در سبدی قرار داد و به آب سپرد.
در این داستان هم پاندا که منجی قوم خود می باشد، در نقش حضرت موسی و ارباب
شن نیز در نقش فرعون می باشد که حتی در سکانس آخر پاندا در میانه آب بر
طاووس پیروز می شود همانطور که حضرت موسی (ع) با معجزه خویش فرعونیان را در
آب غرق نمود.
این انیمیشن روشن تر می شود که بحث حرکت قوم یهود به سمت ارض موعود می باشد
و در ذهن کودک بطور کاملا دقیق و حساب شده سازماندهی می شود که زمین موعود
در حال حاضر کشور چین می باشد و یهود حق تصرف این سرزمین غصب شده توسط
فرعونیان را دارد.
هدف اصلی داستان
از خانواده نیست در حالیکه منجی به شدت با درگیری فکری بدنبال والدین اصلی
خود می باشد و به تصویر کشیدن خانواده شِن آن هم به صورت خیلی کم اما تاثیر
گذار و اعتبار بخشیدن به سحر و جادو که ماهیت اصلی فیلم حول محور این
موضوع می چرخد و جالب تر اینکه پایه های این سحر به دست دایه ی شِن است که
در قالب شخصیت حیوانی بز می باشد. تضادها در این انیمیشن بیداد می کند.
رئیس حکومت طاووس است درحالیکه شهروندان این انیمیشن حتی یک خانواده طاووس
هم ندارد؛ گرگ، کفتار، کرگدن و بز نوع رفتارها و نگاه های اعضای شهر، در
عالم طبیعت غیر طبیعی جلوه می کند. گرگ درنده که خوی وحشی گری در مقابل بز
ندارد و خیلی عادی و آرام در کنار هم زندگی می کنند.
تاثیرگذارش به عنوان شر مطلقی که در قسمت خیر یا سپیدی قرار دارد چیست؟
استفاده از طاووس در انیمیشن در ارتباط با منجی گرایی و تقابل در
آخرالزمان بسیار جالب است. در این داستان پاندا به عنوان منجی معرفی می شود
و طاووس نیز قصد جهان گشایی و حکومت بر تمام جهان را دارد و فقط و فقط
هدفش آشوب بپا کردن است و به عنوان ضد منجی که نمادش تک چشم است معرفی می
شود جالب اینجاست این ها قطعات پازلی است که در کنار هم تکمیل کننده پروژه
ای قوی است که در چند سال اخیر پیگیری می شود.
برای نماد شناسی طاووس بهتر است ابتدا با فرقه ای به نام یزیدیه آشنایی اجمالی پیدا کنیم…
فرقه یزیدیه
این فرقه در روستای لالش واقع در ۲۶ کیلومتری موصل در عراق ساکن هستند.
این فرقه بنابر اعتقادات خاصی که دارند به فرقه شیطان پرستان در میان صوفیه
مشهور شده اند. موسس این فرقه شیخ عُدَی بن مصطفی الاموی است که در سال
۱۱۶۲ میلادی در دمشق متولد شد و در روستای لالش فوت کرد. این فرقه به نام
فرقه ملک طاووسیان نیز مشهور است.
برخی عقاید یزیدی ها
– چهارشنبه ها برای یزیدیان روز مقدس هفته است.
– شیطان دشمن اصلی بشریت نیست بلکه مقرب ترین فرشته خداوند و نخستین آفریده اوست و ملک طاووس نام دارد.
– یزیدیان طاووس را نماد شیطان می دانند.
مقدسشان شیطان و پرنده طاووس است که بر اساس عقایدشان آن را ملک طاووس می
نامند. حال با این اطلاعات به داستان بازگردیم طاووسی که تک چشم نماد اوست
به عنوان ضد منجی معرفی می شود. درچند سال اخیر پروژه ای با نام ضدمسیح
اسلامی (Islamic Anti Christ) پیگیری می شود که بر اساس این تئوری در
آخرالزمان منجی ظهور خواهد کرد و دجال نیز در مقابل او قرار خواهد گرفت اما
غربیان و کسانی که این تئوری را دنبال می کنند و بدان اعتقاد دارند، دجال
را امام زمان (عج) شیعیان معرفی می کنند و حضرت مهدی(عج) را به دنیا به
عنوان آشوب گر معرفی کنند. در این انیمیشن هم میبینم که طاووس در مقابل
منجی قرار دارد و هدفی جز آشوب را دنبال نمی کند که باید از بین برود.
به عنوان مهدی(عج) شیعیان است که در ذهن کودک طاووس را به عنوان نماد شر و
آشوب ثبت شود که در صورت قبول این موضوع بهتر است که به حدیثی در این زمینه
اشاره کنیم:
مهدی (عج) طاووس اهل بهشت است.
با این تفاسیر ما قضاوت کلی را بر عهده شما خواهیم گذاشت…
پژوهش و تحقیق: پرستو مروجی ، علیرضا پورمسعود
منبع: منجی موعود