نشست علمی با موضوع واکاوی «اسلام و مسیحیت؛ جایگاه حضرت مسیح (ع) و حضرت مریم (س) در قرآن» دیروز، ۱۳ تیرماه در ایالت «ریوگرانده» برزیل برگزار شد.
به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجتالاسلام و المسلمین محمد حسین شریفی استاد حوزه، دانشگاه و جامعه المصطفی(ص) العالمیه سخنران نشست علمی برای بررسی جایگاه حضرت عیسی علیه السلام و حضرت مریم مقدس در قرآن کریم به زبان انگلیسی بود که هم زمان از رادیوی مرکز «پورتو آلگری» در کشور برزیل پخش و به زبان پرتغالی ترجمه شد.
وی در این نشست، عدم مبارزه اسلام برای حذف تعالیم راستین حضرت عیسی (ع) را از اعتقادات قطعی مسلمانان بر اساس آموزه های قرآنی دانست و تاکید کرد که اسلام به عنوان آخرین دین برگزیده الهی به معنی تسلیم در برابر اوست، یعنی تسلیم در برابر همان خدایی که خدای حضرت عیسی (ع) و نبی خاتم (ص) است.
حجتالاسلام شریفی با استناد به آیات قرآن در توصیف حضرت مسیح(ع)، «کلمه الله» و «روح الله» درباره شأن عظیم این پیامبر الهی در قرآن را تبیین کرد.
وی در ادامه نیز با استناد به آیات ۱۷۱ سوره نساء«یَا أَهْلَ الْکِتَابِ لَا تَغْلُوا فِی دِینِکُمْ وَلَا تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ إِنَّمَا الْمَسِیحُ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَکَلِمَتُهُ أَلْقَاهَا إِلَى مَرْیَمَ وَرُوحٌ مِنْهُ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ: اى اهل کتاب در دین خود غلو مکنید و درباره خدا جز [سخن] درست مگویید مسیح عیسى بن مریم فقط پیامبر خدا و کلمه اوست که آن را به سوى مریم افکنده و روحى از جانب اوست پس به خدا و پیامبرانش ایمان بیاورید» و ۴۵ سوره آل عمران «إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِکَهُ یَا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ یُبَشِّرُکِ بِکَلِمَهٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِیحُ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ وَجِیهًا فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَهِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِینَ: [یاد کن] هنگامى [را] که فرشتگان گفتند اى مریم خداوند تو را به کلمهاى از جانب خود که نامش مسیح عیسى بنمریم است مژده مىدهد در حالى که [او] در دنیا و آخرت آبرومند و از مقربان [درگاه خدا] است»، به دفاع خداوند متعال از عفت و طهارت حضرت مریم س) اشاره کرد و آن را از بیانات بی نظیر قرآنی دانست.
در ادامه این نشست، این استاد حوزه و دانشگاه، مسیحشناسی اسلامی را متفاوت از مسیحشناسی مسیحی دانست و ضمن بیان اشتراکات و افتراقات این دو، تبیین تفاوتها را موجب به حاشیهرفتن اشتراکات ندانست.
وی اظهار کرد که نه تنها نباید اصول مشترکی چون اعتقاد به خداوند، یوم الجزاء، معنویت، عدالت و اخلاق به حاشیه برود بلکه برجستهسازی برخی اصول مشترک در فرصتها و مجامع علمی ـ دینی مانند الهیبودن و مادینبودن تفسیر جهان هستی و نیز اعتقاد به منجی آخر الزمان را باید بیش از پیش مغتنم شمرد.
سخنران نشست در پایان با استناد به آیه ۶۴ سوره آل عمران «قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى کَلِمَهٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا وَلَا یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ: بگو اى اهل کتاب بیایید بر سر سخنى که میان ما و شما یکسان است بایستیم که جز خدا را نپرستیم و چیزى را شریک او نگردانیم و بعضى از ما بعضى دیگر را به جاى خدا به خدایى نگیرد پس اگر [از این پیشنهاد] اعراض کردند بگویید شاهد باشید که ما مسلمانیم [نه شما]»، بر ضرورت اخذ سخن مشترک برای نجات بشریت از گرفتاری در زندگی مادی تأکید کرد و خدمت به بشریت در راستای هدایت به سمت کمال حقیقی را از مسئولیتهای جهانی پیروان راستین ادیان ابراهیمی دانست.