خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

روایت سیاسی شخصیت‌های مسیحی از قیام کربلا

شخصیت‌های مسیحی لبنان ضمن باشکوه برشمردن آئین‌های محرمی درخصوص ابعاد سیاسی قیام کربلا تأکید کردند: اهداف قیام امام حسین (ع) درس‌های بزرگی در مبارزه با ظلم و همه اشکال فساد در عرصه سیاسی ارائه می‌دهد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در لبنان کم نیستند از شخصیت‌ها، اندیشمندان و ادیبان مسیحی که ارادتی ویژه به اهل بیت(ع) و بخصوص امام حسین(ع) داشته و درباره فرهنگ شیعی و قیام کربلا آثار ادبی دارند یا در نعت و وصف این امام همام می‌گویند.

عبدو ابوکسم، مدیر مرکز اطلاع‌رسانی کاتولیک در لبنان در این باره تأکید کرد که مراسم گرامیداشت نهضت حسینی که در لبنان و از جمله در کلیساها برگزار می‌شود و با استقبال بی‌نظیر پیروان مذاهب مختلف روبه‌روست، گواه بر رسالت انسانی و جهانی نهضت امام حسین(ع) است.

وی تأکید کرد: مجالس عزاداری برای امام حسین(ع) که در ماه محرم و صفر برپاست، تنها برای ذکر مصیبت نیست، بلکه برای عبرت گرفتن و تلاش برای پیگیری امور سیاسی است که امام حسین(ع) و یارانش هم در همان راستا مبارزه کرده و به شهادت رسیدند و این دروس بزرگ، رفع سایه ظلم از سر مظلومین و دوری از همه اشکال فساد است.

ابوکسم درباره چگونگی شناخت خود از سیره امام حسین(ع) می‌گوید: زمانی که به مقتضای شغل خود در منطقه جنوب لبنان مشغول بودم، با برادران شیعه آشنا شدم و به همراهشان در مراسم‌های عزاداری برای امام حسین شرکت می‌کردم و به هر آنچه در ذکر این امام گفته می‌شد، گوش فرامی‌دادم تا اینکه تصمیم گرفتم یک پژوهش تاریخی درباره قضیه کربلا داشته باشم و این گونه بود که از من برای ایراد سخنرانی در این مجالس دعوت می‌کنند و من هر سال مشتاق‌تر از قبل در مجالس عزاداری امام سوم شیعیان حضور می‌یابم.

مدیر مرکز اطلاع‌رسانی کاتولیک لبنان تصریح کرد: در ابتدا به دلیل اینکه در مجالس عزای شیعیان سخنرانی می‌کردم، مورد برخی انتقادها قرار گرفته بودم، زیرا آن زمان معدود شماری از مسیحیان در این گونه مراسم حضور می‌یافتند؛ اما امروز اکثر آنها از این مجالس بهره می‌گیرند، لذا انتقادی هم نسبت به شرکت ما در آن وجود ندارد.

این کشیش مسیحی افزود: طبیعتاً وقتی هر انسانی از سیره فرد دیگری مطلع می‌شود تحت تأثیر مناقب و ویژگی‌های انسانی و رفتاری وی قرار می‌گیرد. من در خصوص واقعه عاشورا منطقی سخن می‌گویم و به مشترکات بین پیروان ادیان اشاره می‌کنم که برچیدن ظلم از سر مظلومین و اصلاحات و مبارزه با همه اشکال فساد در جامعه و گسترش عدالت اجتماعی نمونه آن است و همه این صفات جوانمردی در شخص امام حسین(ع) جمع شده است.

ابوکسم تأکید کرد: امیدوارم که مجالس ذکر مصیبت امام حسین(ع) در زمینه سیاسی هم عبرت باشد تا بدانند که امام حسین(ع) برای مبارزه با ظلم و فساد وارد میدان نبرد شد تا از این طریق سیاسیون ما هم در مفهوم فداکاری و از خودگذشتگی در راه امت بیش از پیش عمیق شوند.

او در پایان سخنان خود از درگاه خداوند متعال برای شیعیان لبنان اجر و ثواب بزرگ در عزاداری برای امام حسین(ع) مسئلت کرد و گفت که خداوند همه ما را در راه راست نگاه دارد.

هر روز را باید با ذکر قیام کربلا به سر برد

افرام الحلبی، حقوقدان مسیحی اهل لبنان تأکید کرد: مجالس عزادارای برای امام حسین(ع) نباید تنها به تضرع و بر سر و سینه زدن محدود باشد، بلکه ارادتمندان این حضرت باید هر روز را با ذکر قیام کربلا به سر برند، چرا که کلید رسیدن به اهداف مطلوب است.

او امام حسین(ع) را نماد فداکاری در راه عقیده توصیف کرد و گفت: امام سوم شیعیان نماد مبارزه با ظلم و دوری از ذلت و مخالفت با حاکمان ظالم است و در کربلا آرمان‌های قیام علیه ظلم را به تصویر کشید.

الحلبی آئین‌های مربوط به عزاداری برای امام حسین(ع) از دهه اول محرم تا پیاده‌روی اربعین را باشکوه توصیف و تأکید کرد: خوب است در مجالس حسینی از شخصیت‌هایی از یاران امام که کم‌تر درباره آنها در قیام کربلا صحبت می‌شود، بگوییم و مجالس محدود به عزاداری نباشد، چرا که باید هر روز را با مصیبت کربلا زندگی کرد و این قیام را همیشه زنده نگاه داشت، زیرا کلید رسیدن به آرزوهاست.

الحلبی گفت: ما انسان‌ها از آزار رسیدن به یک پرنده هم قلبمان به درد می‌آید، چه رسد به اهل بیت(ع) پیامبر بزرگ خدا که به فجیع‌ترین شکل ممکن کشته شدند.

این شخصیت مسیحی درباره واکنش‌ جامعه مسیحیان لبنان به ارادت او نسبت به امام حسین(ع) گفت: شاید برخی نظرها منفی و خیلی‌ها هم مثبت باشد، اما چنین چیزی در همه جوامع و نزد همه قومیت‌ها وجود دارد و صاحبان ایده‌های منفی نادان‌هایی هستند که مفاهیم واقعی را درک نمی‌کنند و انسان‌های عاقل با تقویت مشترکات بین قومیت‌ها زبان دوستی را برمی‌گزینند که همواره پیروز است.

وی در ادامه به صحبت یک شاعر و اندیشمند مسیحی به نام پولس سلامه اشاره کرد که گفته است: «جَلجَلَ الحقُ فی المسیحی حتى عُدَّ(صار) مِن فَرطِ حُبِهِ عَلَویّـًا: حق درونِ من در حالِ غوغا کردن است که از شدّت حبّ علی به من علوی می‌گویند».

الحلبی تأکید کرد: بسیاری از نویسندگان مسیحی از اهل بیت(علیهم السلام) و امام حسین(ع) و عشق به امام علی(ع) نوشته‌اند که جورج شکور، جوزف الهاشم و جورج جرداق نمونه‌های آن هستند.

منبع ایکنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.