خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

گروه‌های حقوق بشری با نامزدی چین برای شورای حقوق بشر سازمان ملل مخالفت کردند

بیش از هشتاد گروه حقوق بشری با نامزدی چین برای شورای حقوق بشر سازمان ملل مخالفت کردند.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از “دی تبت پست” مواردی چون “نقض حقوق بشر در تبت، ترکستان شرقی، هنگ کنگ و در داخل چین” دلایل گروه های حقوق بشری برای مخالفت با نامزدی چین در شورای حقوق بشر سازمان ملل ذکر شده است.

گروه‌های ذکر شده تأکید کردند از آنجایی‌که چین خود ناقض حقوق بشر می‌باشد، نمی‌تواند گزینه خوبی برای نامزدی در شورای حقوق بشر سازمان ملل به حساب آید و وظایف توسعه و حفاظت از حقوق بشر در دنیا را به طور شایسته انجام دهد.

باید گفت هر ساله در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل پانزده عضو شورای حقوق بشر این سازمان انتخاب می‌شود. انتخابات سال جاری برای مشخص شدن اعضاء در دهم اکتبر انجام شد و دوره کاری این شورا قرار است از ژانویه سال ۲۰۲۴ میلای شروع شود.

در شورای حقوق بشر سازمان ملل چهار کرسی برای کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه در نظر گرفته شده و چین یکی از سه کشور دیگری ست که به دنبال عضویت در این شورا می باشد.

بر اساس قطع نامه ۲۵۱/۶۰ مجمع عمومی سازمان ملل، مواردی چون “عملکرد کشورهای نامزد در زمینه گسترش و حفاظت از حقوق بشر، دارا بودن بالاترین استانداردهای حقوق بشری وهمکاری نزدیک با شورای حقوق بشر سازمان ملل و پیروی از مکانیزم این شورا” در پذیرش درخواست عضویت کشورها در شورای حقوق بشر سازمان ملل مد نظر قرار می گیرد.

چین در سازمان ملل
گروه های حقوق بشری با استناد به این قطع نامه چین را فاقد شایستگی لازم برای نامزدی در شورای حقوق بشر سازمان ملل دانستند

امضاء کنندگان همچنین تاکید کردند چین برای خاموش کردن صدای جامعه مدنی در سازمان ملل از زور استفاده کرده و به جز در سال ۲۰۱۸ و آن هم به صورت بسیار محدود و کنترل شده به هیچ کارشناس حقوق بشری اجازه بازدید از اوضاع داخلی خود در زمینه حقوق بشری را نداده است.

بیش از چهل کارشناس حقوق بشری تاکید کردند اقدامات عاجل برای حفاظت از آزادی های اساسی در چین می بایست از سوی سازمان ملل روی دست گرفته شود. این کارشناسان از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستند با برگزاری جلسه خاص یا ایجاد یک مکانیسم مستقل در سازمان ملل چین را وادار به ارائه گزارش سالانه در مورد وضعیت حقوق بشر خود کند.

“ایجاد مدارس اجباری برای نگهداری کودکان بودائیان تبت، ایجاد اردوگاه های کار اجباری برای بودائیان تبت و جابه جایی های اجباری آنها، زندانی نمودن مدافعان محیط زیست در تبت، سرکوبی آزادی دینی و کنار گذاشتن اجباری زبان بومی تبت از سیستم آموزشی بودائیان” از  دیگر دلایل مخالفت گروه های حقوق بشری با نامزدی چین در شورای حقوق بشر سازمان ملل عنوان شده است.

در اعلامیه این گروه های حقوق بشری آمده است در انتخابات سال ۲۰۲۰ چین کمترین رأی را به دست آورد و این خود نشان می دهد چین برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل از حمایت بسیار کمی برخوردار می باشد.

گروه های حقوق بشری همچنین خواستار خالی نگهداشتن کرسی چهارم و عدم رأی مثبت به چین برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل شدند.

منبع: سرویس ترجمه ردنا

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.