طول هفته گذشته خبری پیرامون ساخت و پخش یک مستند در آمریکا از واقعه
تسخیر لانه جاسوسی در سال ۱۳۵۸ بر روی خروجی خبرگزاری ها و رسانه های خبری
قرار گرفت.
خبر حاکی از آن بود که «جرج کلونی»
بازیگر مشهور هالیوودی و تهیهکننده فیلم ضدایرانی «آرگو» به تازگی فیلمی
مستند با عنوان «بازی آمریکا و بحران گروگانگیری ایران» درباره بخشی دیگر
از حوادث مربوط به تسخیر سفارت آمریکا در تهران در سال ۱۳۵۸ ساخته و در یکی
از شبکه های پر مخاطب آمریکا به روی آنتن فرستاده است.
همشهری آنلاین در این باره اینچنین نوشت:
«۳ سال پس از اهدای یکی از سیاسیترین
جوایز تاریخ اسکار به فیلم سینمایی «آرگو»، بازیگر مشهور هالیوودی و
تهیهکننده این فیلم ضدایرانی همچنان دست از سر بحران گروگانگیری در
لانهجاسوسی آمریکا برنداشته و بهتازگی فیلمی مستند درباره بخشی دیگر از
آن ماجرا با صدای جورج کلونی در آمریکا روی آنتن رفته است.
به گزارش همشهری، کلونی از ۲۰۰۷ در پی
ساختن فیلمی درباره ماجرای اشغال سفارت آمریکا در تهران بود و در نهایت سال
۲۰۱۲ موفق شد این پروژه را در شرکت خود به کارگردانی بن افلک به ثمر
برساند. آکادمی اسکار هم ترجیح داد جایزه بهترین فیلم را همسر رئیسجمهور
آمریکا به سازندگان این فیلم ضدایرانی اهدا کند. …
حالا ۳ سال از آن روزها میگذرد و شبکه
تلویزیونی NFL با پخش مستندی از مجموعه تایملاین به کارگردانی تیت داناوان
و روایت کلونی بازیگر و تهیهکننده آرگو از زاویهای دیگر به بحران
گروگانگیری پرداخته است.
این فیلم «بازی آمریکا و بحران گروگانگیری
ایران» نام دارد و نشان میدهد فوتبال آمریکایی ۳۶سال پیش چگونه به
گروگانهای آمریکایی در ایران کمک کرد. نقش اصلی را در این ماجرا الکس پان
بر عهده دارد که آن زمان ۲۶ ساله و گزارشگر رادیو کالیفرنیا بود.
براساس آنچه در تصاویر فیلم آمده، پان با
توسل به روشهای غیرقانونی اقامت خود را در تهران تمدید کرد و توانست نوار
حاوی صدای بازی نهایی لیگ فوتبال آمریکایی NFL موسوم به سوپربول در ۱۹۸۰را
بین تیمهای پیتسبورگ استیلرز و لسآنجلس رمز به جاسوسهای آمریکایی
برساند. این نوارها ۳هفته پس از قهرمانی پیتسبورگ بهدست گروگانها رسید تا
ارتباط آنها با آمریکا به هر شکل ممکن برقرار بماند.»
همانطور که در خبر فوق آمده رخداد ۱۳ آبان
۱۳۵۸ پیشتر نیز دستمایه ساخت یک فیلم سینمایی ۴۵ میلیون دلاری در هالیوود
شده بود. «آرگو» نام فیلمی است که به کارگردانی «بن افلک» و با بازیگری و
تهیه کنندگی «جرج کلونی» موفق به کسب اسکار از «میشل اوباما» شد و لقب یکی
از سیاسی ترین اسکارهای این اکادمی سینمایی را به خود گرفت.
آرگو درباره ۶ تن از اعضای سفارت آمریکا
در تهران است که در بحبوحه تسخیر آن، از شرایط استفاده کرده و گریختند و
مخفیانه به سفارت کانادا پناه بردند و پس از مدتی توسط برنامهای ویژه از
سوی سازمان سیا به نام آرگو با پوشش شغلی مبدل از تهران خارج شدند… .
«آرگو» و «بازی آمریکا و بحران گروگانگیری
ایران» تنها تلاش آمریکایی ها در این زمینه نبوده و نیست. چندی پیش در
خبرها آمده بود که شبکه تلویزیونی HBO فیلمی بر اساس کتاب «میهمانان آیت
الله: بحران گروگانگیری در ایران، نخستین رویارویی در جنگ آمریکا با اسلام»
نوشته «مارک بودن» که شرح ماجرای ۴۴۴ روز تسخیر سفارت آمریکا در تهران است
را جلوی دوربین خواهند برد.
همچنین کارگردان بازی معروف GTA در مصاحبه
ای از ساخت بازی جدیدش با عنوان ۱۹۷۹ خبر داد. داستان بازی حول ورود گروهی
به تهران جهت آزادسازی گروگان های آمریکایی روایت می شود.
در سالهای اخیر، مقاطع مختلف تاریخ معاصر
ایران به ویژه تاریخ پس از پیروزی انقلاب اسلامی، موضوع داستان و روایت
تعدادی از فیلمهای ضد ایرانی هالیوود قرار گرفته است.
حوادث فتنه ۸۸ و تازه تر از آن، موضوع
مذاکرات هسته ای ایران با ۱+۵ نیز مورد توجه فیلم سازان آمریکایی قرار
گرفته و در همین مدت کم، شاهد تولید فیلم، سریال، مستند و بازی در این
زمینه بوده و هستیم.
فیلم سینمایی «گلاب» یکی از همین تولیدات
است که به تحریف حوادث سال ۸۸ پرداخته است. «گلاب» بر اساس نوشتههای
مازیار بهاری، خبرنگار و مستندساز ایرانی – کانادایی که برای پوشش اخبار
انتخابات ریاستجمهوری دهم به نمایندگی از هفتهنامه نیوزویک به تهران آمده
بود، ساخته شده است. بهاری رمانی با عنوان «سپس آنها به سراغ من آمدند»
پیرامون ایام حضورش در ایران به نگارش درآورده، که مطالب این رمان در قالب
فیلم سینمایی «گلاب» روایت شده است.
توجه آمریکایی ها و به تبع آن صنعت فیلم
سازی هالیوود به مقاطع مهم تاریخ معاصر ایران به ویژه مقطع مهم ایام ۴۴۴
روزه گروگانگیری و تسخیر سفارت این کشور در تهران، موضوع مهمی است که نباید
از چشم ها دور بماند.
امروزه رسانه و تصویر مهمترین و
قدرتمندترین ابزار در تغییر افکار عمومی و جهت دهی به آن است و تصویر، مهم
ترین عامل برای مانایی و ماندگاری یک رخداد تاریخی است. تصویر و فیلم در
سالهای پس از وقوع یک حادثه منبع مهمی در روایت آن حادثه برای کسانی است که
در آن حاضر نبوده و اطلاع چندانی از آن ندارند.
با توجه به دشمنی آمریکایی ها با انقلاب
اسلامی و تلاش دولت مردان این کشور در مقابله با انقلاب اسلامی، ورود
هالیوود به عرصه روایت تاریخ کشورمان خطر مهمی است که نباید آن را دست کم
گرفت.
پرکاری آمریکایی ها در روایت تصویری از
همین یک حادثه در حالی است که در طول ۳۸ سال گذشته سبد سینمای ایران در
روایت حادثه تسخیر لانه جاسوسی خالی بوده و جز سریال «طوفان شن» به
کارگردانی «جواد شمقدری» که یک نسخه سینمایی نیز از آن تدوین شد، چیز دیگری
برای عرضه وجود ندارد.
معارضه انقلاب اسلامی با سرمایه داری و
لیبرالیزم، یک معارضه جدی و همیشگی، آن هم در همه عرصه هاست و غرب با درک
این تعارض همیشگی، جادوی سینما و تصویر را به خدمت گرفته و از آن برای
روایت موضوعات و حوادث، به ویژه تقابل و رخدادهای مشترک مابین انقلاب
اسلامی و غرب بر اساس میل و خواست خود و البته با تحریف های اغراق آمیز
استفاده می کند.
آنچه که در این روایت های تصویری به جهان
عرضه می شود، در بسیاری از موضوعات، مغایر با واقعیت های رخ داده است، اما
در طولانی مدت، به دلیل جایگاه و نیز قدرت اثرگذاری رسانه، به روایتی غالب
در اذهان جهانیان تبدیل خواهد شد.
این موضوع از آنچنان اهمیت و البته خطری
برخوردار است که باید مورد توجه مسئولین فرهنگی نظام و نیز هنرمندان معتقد
به انقلاب اسلامی قرار گیرد.
در سالهای اخیر در داخل کشور تلاش هایی
برای ساخت و تولید فیلم سینمایی حداقل پیرامون همین حادثه، در این زمینه
صورت گرفته، اما همه این تلاش ها به دلیل عدم حمایت های لازم نتیجه ای در
برنداشته است.
تاریخ معاصر و اتفاقات به وقوع پیوسته در
آن، جزئی از هویت انقلاب اسلامی است که بسیاری از مفاهیم، مبانی و آرمان
های آن در قالب همین رخدادها به جهانیان عرضه و ارائه می شود و تحریف در
این وقایع و نیز روایت ناصحیح از آنها، نتیجه ای جز تحریف انقلاب اسلامی
نخواهد داشت.
به نظر می رسد که مسئولین فرهنگی و ارگان
های متصدی باید با تغییر رویه و سیاست های خود، ورودی جدی و موثرتری در این
زمینه داشته باشند؛ ضمن آنکه هنرمندان و فعالان فرهنگی معتقد به انقلاب
اسلامی نیز باید با توجه بیشتری، در راه تولید محصولات متنوع فرهنگی در این
زمینه گام بردارند.
منبع: امپراطوری دروغ