خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

درخواست دوباره برای بین‌المللی شدن حرمین شریفین در عربستان

در توسعه روابط عربستان با اسراییل طی سال های گذشته تردیدی وجود ندارد و علیرغم تکذیب مقامات سعودی، یک بستر انباشته تاریخی از واقعیت ها وجود دارد که این امر را تایید می کند و نمی توان آن را نادیده گرفت.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، با توجه به تمایلات مشکوک ریاض برای عادی سازی روابط با اسرائیل و در آغوش گرفتن صهیونیست‌ها، درخواست ها در سطوح عربی و اسلامی برای لزوم بین المللی کردن حرمین شریفین و نجات اماکن مقدس در عربستان بار دیگر آغاز شده است.

محمود رفعت، رئیس مؤسسه اروپایی حقوق بین الملل، خواستار بین المللی سازی حرمین شریفین و قرار دادن آنها تحت نظارت کشورهای اسلامی شد و این امر را ناشی از سیاست‌های محرومیت، تبعیض و سرکوب رژیم سعودی علیه کسانی است که مایل به انجام مراسم حج هستند، بیان کرده است.

رفعت معتقد است که «یعقوب یسرائیل هرتسوگ» یکی از خاخام‌های اسرائیلی می‌تواند آزادانه در مرکز ریاض پایتخت عربستان تردد کند، در حالی که هزاران مسلمان از ترس بازداشت و کشته شدن نمی‌توانند از اماکن مقدس خود دیدن کرده و حج و عمره انجام دهند، این امر ضرورت حذف مدیریت حرمین شریفین از دست رژیم سعودی و قرار دادن آن تحت نظارت بین‌المللی را تأیید می‌کند و افزود: بین المللی شدن حرمین شریفین امروز یک واجب عینی است.

«ادی کوهن» روزنامه‌نگار اسرائیلی با انتشار تصویری از حضور این خاخام صهیونیست در عربستان سعودی که در یک سالن پذیرایی حضور داشت و پشت سر او تصاویری از حاکمان عربستان قرار گرفته بود اعلام کرد که این خاخام اسرائیلی به عربستان رفته است.

به نوشته این روزنامه‌نگار اسرائیلی، در عربستان یهودیان زیادی زندگی می‌کردند که در یک قرن اخیر تعداد آن‌ها کاسته شده و در انزوا قرار گرفته‌اند و خاخام یعقوب هرتسوگ قصد دارد به زودی صفحه جدیدی را در مناسبات میان ساکنان عربستان و یهودیان باز کند.

محمد بن سلمان در جهت بهبود رفتار دولت آمریکا با او و به منظور عادی سازی روابط با اسرائیل، گامی بی سابقه در جهت ارتقای جایگاه یهودیان و افزایش تعداد آنها در عربستان سعودی برداشته است.

برخی منابع در عربستان بیان کردند که اخیراً کنیسه ای به طور مخفیانه در ریاض افتتاح شده است که علاوه بر تبلیغ و گفتگو، غذای یهودی، مراسم تولد، ازدواج، روزه و بخشش را به صورت دائمی ارائه می دهد.

این در حالی است که رسانه‌های عبری تأیید کردند که جک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا، در ۲۷ سپتامبر در ریاض با سلمان درباره احتمال عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل گفتگو کرده است.

وب‌سایت عبری «واللا» نیز اعلام کرد که بن سلمان امکان عادی‌سازی عمومی روابط عربستان و اسرائیل را رد نمی‌کند، اما اشاره می‌کند که چنین اقدامی زمان‌بر است و فهرستی از اقداماتی را که باید قبل از چنین اقدامی انجام شود به سالیوان ارائه کرد و در این باره و به گفته وب‌سایت عبری واللا، هر گام عربستان برای عادی سازی با اسرائیل، بخشی از یک توافق بزرگتر است.

برخی از این گام ها به بهبود روابط آمریکا و عربستان سعودی در پی سرد شدن این روابط از ابتدای دولت جو بایدن در زمینه نقض حقوق بشر به ویژه ترور جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی به دلیل انتقاد از بن سلمان مربوط می شود.

به گفته رسانه های عبری، الحاق عربستان سعودی به «توافق ابراهیم» که یک اتحاد منطقه ای با اسرائیل را تشکیل می دهد، سایر توافقات عادی سازی بین کشورهای عربی و اسلامی با اسرائیل را مشروعیت می بخشد.

وب‌سایت عبری «واللا» نوشت که مقامات دولت بایدن در جریان گفتگو با رهبران سازمان های یهودی-آمریکایی، گفتند که واشنگتن در حال برقراری تماس با چندین کشور عربی و اسلامی است و احتمال پیوستن آنها به «توافق ابراهیم» وجود دارد.

قابل ذکر است که عربستان سعودی از توافق عادی سازی روابط و اتحاد بین اسرائیل و امارات حمایت کرده و به بحرین برای پیوستن به «توافق ابراهیم» چراغ سبز نشان داده است. عربستان سعودی همچنین به درخواست دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا مبنی بر اجازه پرواز بین اسرائیل، امارات و بحرین برای عبور از حریم هوایی عربستان، پاسخ مثبت داد.

به نظر می رسد که دولت آمریکا فعالانه برای تقویت روابط با عربستان سعودی برای حرکت به سمت عادی سازی با اسرائیل تلاش می کند و با کشورهای عادی سازی جدید که “توافق ابراهیم” را امضا کرده اند، همگام شده است، این امر از اصرار و استقامت تل آویو در تحکیم روابط با عربستان سعودی و چراغ سبز دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مشهود است.

در توسعه روابط عربستان با اسراییل طی سال های گذشته تردیدی وجود ندارد و علیرغم تکذیب مقامات سعودی، یک بستر انباشته تاریخی از واقعیت ها وجود دارد که این امر را تایید می کند و نمی توان آن را نادیده گرفت.

نوامبر سال گذشته رسانه های آمریکایی و اسرائیلی از سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پیشین اسرائیل به عربستان سعودی و دیدار وی با بن سلمان و مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در شهر نئوم خبر دادند و درباره برنامه هسته ای ایران و عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی گفت و گو کردند.

این علاوه بر دیدارهای مخفیانه و علنی به بهانه های مختلف اقتصادی، تجاری و امنیتی است که بین مقامات سعودی و اسرائیلی از جمله ایهود اولمرت، نخست وزیر سابق، که در عمان با بندر بن سلطان، مشاور امنیت ملی عربستان سعودی دیدار کرد، برگزار شده است.

موضوع بین المللی کردن مدیریت حرمین شریفین، موضوع جدیدی نبوده و در سال های گذشته، برخی از کشورهای اسلامی همچون قطر و … و در پی سوء مدیریت نظام حاکم عربستان در مسأله حج، آن را مطرح کرده بودند، که در آن زمان طرح این مسأله موجب خشم عربستان شده و اسامه بن محمد عبدالله الشعیبی سفیر عربستان در اندونزی در واکنش به درخواست های بین المللی برای مدیریت بین المللی بر حرمین شریفین به خاطر تعلق آنها به همه مسلمانان جهان و سوء مدیریت مقامات سعودی گفت: «عربستان صرف بحث درباره بین المللی کردن حرمین شریفین را نمی پذیرد و این امر به منزله اعلام #جنگ علیه عربستان و حاکمیت آن است».

هیئت بین المللی نظارت بر مدیریت عربستان بر حرمین شریفین که مقر آن در مالزی است، در سال ۲۰۱۸ طوماری خطاب به دولتها و موسسات اسلامی در سراسر جهان نوشت و از آنها خواست تا با توجه به اثبات کوتاهی و شکست عربستان در مدیریت حرمین شریفین، در مدیریت این اماکن مقدس در عربستان مشارکت کنند.

این هیئت تاکید کرد: عربستان رویکردها و خواسته های سیاسی و اقتصادی خود را با مسائل دینی در آمیخته است و سیاست محروم کردن مسلمانان از انجام مناسک حج را به دلایل سیاسی دنبال می کند.

منبع کانال تلگرامیِ مطالعات تخصصی عربستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.