یک مسئول عنوان کرد باور به منجی و موعود ریشه در فطرت افراد دارد
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیامنور شهرکرد با تاکید بر اینکه اعتقاد به منجی در تمامی ادیان و ملل وجود دارد، گفت: اکثر مولفههای قیام آسمانی و جهانی موعود و منجی عالم بشریت در ادیان گوناگون یکسان است و میتوان گفت تنها تعابیر و الفاظ به کار رفته با یکدیگر متفاوت هستند.
به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجتالاسلام اسماعیل رئیسی درخصوص چگونگی انتظار منجی در سایر ادیان و دین مبین اسلام، اظهار کرد: یکی از موضوعات اصلی در مطالعات مهدویت اعتقاد به منجی است و این سوال مطرح میشود که آیا اعتقاد به یک مصلح جهانی و منجی موعود تنها مخصوص پیروان دین اسلام است و یا ادیان دیگر نیز به این موضوع اعتقاد دارند؟
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیامنور شهرکرد افزود: براساس مطالعات و تحیقات صورت گرفته در متون دینی، مذاهب مختلف و باورهای اقوام و ملل جهان اعتقاد به ظهور منجی عالم، مصلح جهانی و ایجاد یک آینده روشن و مطلوب توسط این منجی یک عقیده عمومی و فراگیر است و به یک مذهب خاص اختصاص ندارد درحقیقت تمامی ادیان ابراهیمی و اکثر مذاهب موجود در عالم معتقد و منتظر ظهور یک نجاتدهنده در واپسین دورههای تاریخ هستند که در این عصر طلایی جامعه جهانی آکنده از صلح، معنویت، نورانیت، قسط و عدالت خواهد شد، ناراستیها از بین میروند و انسانها به مراحل بالای کمال و تعالی معنوی و مادی دست پیدا میکنند.
وی ادامه داد: عقیده به ظهور حضرت مهدی (عج) و یک نجاتدهنده در آخرالزمان به اندازهای اصیل و ریشهدار است که در اعماق دل ملتها و پیروان تمامی ادیان الهی و اقوام و ملل جهان وجود دارد و در طول تاریخ بشریت هر زمان انسانها در فراز و نشیب زندگی خود به یاد ظهور چنین رهبر مقتدری میافتند پیوسته خود را از یاس و ناامیدی دور کرده و برای ظهور این منجی در پایان جهان، لحظهشماری میکنند.
رئیسی با اشاره به اسامی موعود جهانی در ادیان و ملل مختلف، عنوان کرد: حدود ۲۵ نام برای منجی عالم بشریت ذکر شده است و بیانگر این موضوع است که اعتقاد به مهدویت و منجی موعود یک عقیده عمومی و ریشهدار در تمامی ملل جهان است همچنین یک عقیده اصیل اسلامی نیز محسوب میشود که ریشه قرآنی دارد و احادیث متواتر نیز درباره ظهور منجی در اسلام وجود دارد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیامنور شهرکرد اضافه کرد: در بین جامعه اسلامی و مذهب شیعه یقین به موعود جهانی ملموستر است و یکی از ارکان مهم اعتقادی جامعه شیعی به شمار میرود.
وی تصریح کرد: در کتاب معروف زند درباره موعود عالم بشریت و ظهور منجی صحبت شده است و با بررسی میتوان به اعتقادات زرتشتیان، بوداییان، مسیحیان، یهودیان و… درخصوص ظهور منجی و موعود دست پیدا کرد، در این ادیان منجی بشریت با اسم نیز معرفی شده است برای مثال مسیحیان اعتقاد دارند که “سرانجام روزی عیسی مسیح بازگشته و جهان را به سعادت خواهد رساند و مسیحیان را نجات میدهد”.
رئیسی با اشاره به اینکه در انجیل متی، انجیل لوقا، آیین هندو و سایر ادیان جهان اعتقاد به موعود وجود دارد و سخنان بسیاری نیز در این ادیان به موضوع منجیگری اشاره دارد، یادآور شد: دیدگاه دین مبین اسلام درخصوص موعود عالم بشریت نیز کاملا مشخص است بنابراین اصل وجود منجی و مصلح موعود یک امر پذیرفتهشده است که ظهور و قیام این منجی بزرگ در برههای حساس از زمان رخ خواهد داد و تغییر و تحولات بسیاری پیش از زمان ظهور و پس از آن در جهان روی خواهد داد یعنی ریشه شر، فساد، ظلم، پلیدیها و… از بین رفته و جهان به سمت آبادانی حرکت میکند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیامنور شهرکرد با تاکید بر اینکه اعتقاد به منجی در تمامی ادیان و ملل وجود دارد، بیان کرد: اکثر مولفههای قیام آسمانی و جهانی موعود و منجی عالم بشریت در ادیان گوناگون یکسان است و میتوان گفت تنها تعابیر و الفاظ به کار رفته با یکدیگر متفاوت هستند.
وی با تاکید بر اینکه انتظار ظهور منجی تنها منحصر به ادیان نیست، افزود: به جز ادیان گوناگون اعتقاد به منجی و موعود در اکثر اقوام جهان به عنوان یک آموزه اصیل و بنیادین مطرح است یعنی در کشورهای غربی نیز باور به چنین بازگشتی وجود دارد البته مردمان این کشورها به بازگشت مجدد حضرت عیسی باور دارند و برخی نیز اسامی دیگری برای منجی درنظر گرفتهاند اما در کشورهای غربی نیز اعتقاد به منجی وجود دارد و تنها نام این منجی متفاوت است.
رئیسی ادامه داد: باور به منجی و موعود ریشه در فطرت افراد دارد چراکه انسانها برای رفع مشکلات خود به ظهور یک انسان برتر امیدوار هستند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیامنور شهرکرد با اشاره به جامعه اسلامی و دیدگاه اهل سنت درمورد منجی عالم یا حضرت مهدی (عج)، عنوان کرد: عقیده به مهدویت و باور به قیام و ظهور حضرت مهدی (عج) براساس کتاب و سنت به دست آمده است و اکثر مسلمانان به این موضوع به عنوان یک اندیشه اصیل اعتقاد دارند چراکه این اندیشه دارای دلایل عقلی و نقلی است و به جز عدهی اندکی هیچ یک از مسلمانان ظهور حضرت مهدی (عج) را انکار نمیکند.
وی اضافه کرد: اهل سنت و اهل تشیع با وجود گذشت اعصار و قرنها بر این موضوع همعقیده هستند که یک نفر از اولاد حضرت محمد (ص) که دارای صفات مشخص است در زمانی که دنیا پر از ظلم و جور است ظهور میکند و جهان را پر از عدل و داد میکند و همه او را به نام و کنیه پیامبر (ص) و ملقب به مهدی (عج) معرفی کردهاند و تمامی مسلمانان اعم از شیعه و سنی اعتقاد دارند تا منجی عالم بشریت ظهور نکند جامعه بشری به پایان نخواهد رسید و جهان محکوم به تحمل ظلم ستمگران است.
رئیسی با تاکید بر اینکه در روایات و کتابهای اهل سنت نقل شده است که پیامبر (ص) حضرت مهدی (عج) را به عنوان منجی عالم بشریت معرفی کرده است، تصریح کرد: تنها تفاوتی که اهل سنت با اهل تشیع درباره حضرت مهدی (عج) دارند این است که منجی عالم بشریت که با لقب مهدی معرفی میشود یک شخصیت معین و شناخته شده است یا خیر؟ بسیاری از علمای اهل سنت مهدویت را نوعی میدانند یعنی اعتقاد دارند در زمانی پس از این، در آخرالزمان و در زمانی نامشخص یک فرد نامعین از پدر و مادر ناشناخته با این نام و اوصاف متولد میشود و انجام وظیفه خواهد کرد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیامنور شهرکرد ادامه داد: اهل تشیع و عدهای دیگر از اهل تسنن حضرت مهدی (عج) را کاملا فردی، شخصی، شناختهشده و معین میدانند و اعتقاد دارند ایشان پیش از این متولد شدهاند و هماکنون درحال زندگی دربین مردم است.
وی بیان کرد: شیعیان معتقد هستند حضرت مهدی (عج) در سال ۲۵۶ متولد شده و پدر ایشان امام عسگری (ع) است همچنین معتقدند امام زمان (عج) به اذن خداوند غیبت صغری و کبری داشته است، در غیبت صغری شیعیان به واسطه نواب اربعه با حضرت مهدی (عج) ارتباط داشتند و نیابت این نواب نیز ۶۹ سال بوده که پس از وفات نائب چهارم غیبت کبری امام زمان (عج) آغاز شده است و تا به امروز نیز ادامه دارد اما اکثر اهل سنت اعتقاد دارند حضرت مهدی (عج) هنوز متولد نشده و در آخرالزمان به دنیا میآید البته گروهی از اهل تسنن نیز اعتقادی مشابه شیعیان دارند.