مهدویت با همه ابعاد اعتقادی و دینی ما گره خورده و ارتباط دارد
لطفی با اشاره به بحث مهدویت و فرج در روایات و بررسی ابعاد اعتقادی آن افزود: پیامبر(ص) فرمودند: أَفْضَلُ أَعْمَالِ أُمَّتی اِنْتِظارُ اَلْفَرَجِ مِنَ اَلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛ بهترین اعمال امت من انتظار فرج از جانب خداوند عز و جل است به این معنا این فرج و گشایش فقط با اذان الهی و قدرت مطلقه الهی است که رقم میخورد، خدایی که مبدا و سرچشمه همه آفرینش و مخلوقات است و با قدرت مطلق و بی انتهای خود این جهان را خلق کرده و آن را مدیریت می کند و آن نجات الهی با قدرت خدواند اتفاق خواهد افتاد بنابراین مهدویت با خداشناسی و توحید گره خورده است.
به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد مهدی لطفی استاد حوزه و مدیر گروه ادیان و گروه پژوهشکده مهدویت آینده پژوهی و انتظار، با بیان این موضوع که مهدویت به عنوان یکی از آموزه های دینی چه در گذشته و چه در گذشته است. آینده با همه اعتقادی و دینی ما گره خورده و ارتباط دارد، عنوان کرد: مهدی حضرت(عج) برگزیده خداوند و امامی است که از جانب خداوند برای هدایت بشر فرستاده شده او خلیفه و ولی خدا و کسی است که به قدرت الهی عمر طولانی می شود. پیدا کرده و در پس پرده غیبت است و به اذن خدااند ظهور می کند و دنیا را نجات می دهد.
وی ادامه داد: حضرت مهدی (عج) کسی است که بعد از ظهور دین خدا را در جهان حاکم میکند و بر دستورات الهی جامعه بشری را به نجات میرساند.
پیوند مهدویت با توحید و خداشناسی
استاد مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به ظهور و فرج در روایات، افزود: پیامبر(ص) فرمودند: أَفْضَلُ أَعْمَالِ أُمَّتی اِنْتِظارُ اَلْفَرَجِ مِنَ اَلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛ بهترین اعمال امت من انتظار فرج از خداوند عز و جل است به این معنی انتظار فرج را از جانب خداوند داریم و این فرج و گشایش فقط با اذان الهی و قدرت مطلقه الهی است که رقم میخورد، خدایی که مبدا و سرچشمه همه آفرینش و مخلوقات است. است و با مطلق و بی انتهای خود این جهان را خلق کرده و آن را مدیریت می کند و آن نجات الهی با قدرت خدواند اتفاق خواهد افتاد بنابراین مهدویت با خداشناسی و توحید گره خورده است.
استاد جامعه المصطفی با بیان اینکه یکی از اوصاف خداوند عدالت بوده و اوست که عادل مطلق است، تصریح کرد: مسئله عدالت را در مهدویت بسیار پر رنگ مشاهده می کنیم در واقع شاید بتوان گفت بیشترین روایاتی که در خصوص ظهور وجود دارد عدالتی است که در دوران حکومت آن حضرت اتفاق می افتد، عدالتی که همه جانبه و فراگیر و گسترده خواهد بود، لذا انتظار ظهور در واقع انتظار ظهور عدالت است و امام مهدی (عج) مجسمه عدالت خداوند است و در زمان ظهور حضرت عدالت در همهی ابعاد و جنبه های زندگی فردی و اجتماعی وارد می شود.
پیوند مهدویت با نبوت
لطفی در خصوص پیوند مهدویت با نبوت ابراز کرد: در طول تاریخ بشریت خدواند انبیا فراوانی را فرستاده تا انسان هدایت شود و بندگی کند اما این اتفاق تا به امروز به صورت کامل و مطلق رخ نداده به این معنا ما شاهد این نبودیم که هدف خداوند و انبیا به صورت کامل محقق شود و زمین در اختیار انسان های صالح قرار بگیرد و آن ها حاکمیت مطلق داشته باشند.
استاد حوزه ادامه داد: زمانی هدف از بعث انبیا به صورت مطلق محقق می شود که امام زمان (عج) ظهور کنند لذا حضرت با ظهورشان یکسری از آثار انبیا گذشته را همچونه انگشتر سلیمان، پرچم پیامبر با خودشان می آورند و با این نشانه ها ظهور می کنند و آن دینی را بر جامعه حاکم می کنند که پیامبر اسلام آن را آورده و تکمیل کننده راه جدشان هستند.
لطفی عنوان کرد: امام صادق (ع) در روایتی می فرمایند: که هرکسی از شما که در حال انتظار حاکمیت دین خدا از دنیا برود مثل کسی است که به امام زمان (عج) خدمت کرده باشد و در ادامه می فرمایند نه بلکه بالاتر مثل کسی است که در رکاب امام زمان(عج) بجنگد و میگویند نه بالاتر و به خدا قسم مثل کسی است که در رکاب پیامبر شهید شده باشد لذا بحث انتظار و ظهور باید این اثر را در زندگی انسان داشته باشد که انسان به دنبال حاکمیت دین الهی باشد و اگر انسان در راستای این انتظار حرکت کند مثل کسی است که در کنار پیامبر جهاد کرده و شمشیر زده است.
استاد مرکز تخصصی مهدویت متذکر شد: امام زمان (عج) دوازدهمین امام شیعه و خلیفه خداوند و خاتم الاوصیاء است و آخرین امامی است که خداوند برای هدایت بشر فرستاده و باید تلاش کنیم در عصر انتظار به دنبال شناخت درست و صحیح از بحث مهدویت و امامت باشیم و جایگاه امام زمان و مهدویت را در زندگی دنیوی و آخرتی خود پیدا کنیم.
لطفی ادامه داد: شناخت درست مهدویت می تواند بسیار راهگشا باشد لذا در روایات داریم که امام زمان(عج) خود را بشناس و اگر آن حضرت را شناختید فرقی نمیکند که ظهور چه زمانی است و این تاخیر در ظهور به دینداری شما آسیبی نمی زند.
پیوند مهدویت با معاد
وی با اشاره به این که یکی از ابعاد دیگری که در بحث مهدویت مطرح شده معاد است، رجعت در عصر انتظار را مورد توجه قرار داد و گفت: در روایات آمده که در زمان ظهور مومن محض و کافر محض به این دنیا بر می گردند و لذا نمونه کوچکی از قیامت است که همه انسان ها در آن زنده می شوند.
لطفی در ادامه اظهار کرد: در روایات ظهور امام زمان(عج) را اشراط الساعه و یکی از نشانه های قیامت بیان کردند و در واقع با ظهور می فهمیم که قیامت نزدیک است البته که این نزدیکی در حد چند سال کوتاه نیست.
استاد حوزه اضافه کرد: یکی دیگر از جهات پیوند ظهور با معاد این است که در قیامت خداوند به حساب و کتاب انسان رسیدگی می کند و انسان های ظالم و ستمگر و گناهکار به سزای اعمالشان می رسند در دوران ظهور هم شبیه این اتفاق می افتد و امام زمان از ظالمان انتقام می گیرد و آن ها را نابود می کند و دوران ظهور دوران حکومت صالحان است.
پیوند مهدویت با قرآن
لطفی با بیان این که یکی از پیوندهای قوی، پیوند مهدویت با قرآن است، یادآور می شود: امام زمان(عج) وقتی که ظهور می کند بر اساس و توضیح آموزه های قرآنی است که می خواهد کرد و طبق روایات حضرت در زمان ظهور کتاب و. سنت را زنده می کنند و آنچه از قرآن فراموش می شود و به آن عمل نمی شود احیا خواهد شد و اگر در آن انحرافی صورت گرفته این انحرافات از بین می رود.
وی در پایان با بیان این که همه این پیوندهایی است که مهدویت با آموزه های دینی و اعتقادی ما دارد، کرد: در دوران ظهور بدعت های ایجاد شده در دین از بین می رود و اسلام واقعی و راستین و اسلام ناب محمدی (ص) که تعریف و بررسی آن قرآن است در جامعه انسانی پیدا می شود و قرآن حاکم بر جامعه می شود.
لازم به ذکر است، علاقهمندان برای شرکت در چهارمین جشنواره ملی مهدویت و کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به وبسایت جشنواره ملی مهدویت به آدرس www.Mahdaviatfest.ir مراجعه کنند.