نویسنده: مصطفی آزادیان
چکیده :
این مقاله، جهان بینی آیین هندو را بر اساس آموزه های «رگ وده» در سه مسئله خداشناسی، جهان شناسی و چگونگی پیدایش آن، و انسان شناسی بررسی می کند. رگ وده در باب خداشناسی مشرکانه می اندیشد؛ اگرچه در برخی از سرودها، اعتقاد به یک خدا و اعتقاد به وحدت وجود فلسفی نیز مشهود است.
شناخت جهان هستی و چگونگی پیدایش آن نیز بسته به نوع شناخت سرایندگان سرودها، متعدد بیان شده است: بر طبق یک بیان، خدایان جهان را آفریده اند و مطابق دیدگاه دیگر، خدایان به واسطه جهان هستی تولد یافته اند. رگ وده در زمینه انسان شناسی معتقد است افراد طبقات عالی دارای ارزش و کرامت ذاتی، و انسان های طبقات زیرین بی ارزش و دون پایه اند. انسان باید در این جهان مطابق با قانون ریتا زندگی کند؛ هم به اخلاق پایبند باشد و هم با نیایش و تقدیم نذورات و قربانی به درگاه خدایان، ارتباط خوبی با آنها برقرار نماید.
انسان با مرگ خود نابود نمی شود، بلکه به دنیایی جاوید قدم می گذارد. در ادامه، پس از بیان تناقضات و اختلافات موجود در این جهان بینی، استدلال به سوره نساء آیه ۸۲ اثبات می شود که جهان بینی «رگ وده»، الهی نیست؛ بلکه ساخته و پرداخته اندیشه های انسان های برجسته روزگار کهن است.
کلیدواژه : رگ وده، خدا، خدایان، جهان شناسی، انسان شناسی
چکیده :
این مقاله، جهان بینی آیین هندو را بر اساس آموزه های «رگ وده» در سه مسئله خداشناسی، جهان شناسی و چگونگی پیدایش آن، و انسان شناسی بررسی می کند. رگ وده در باب خداشناسی مشرکانه می اندیشد؛ اگرچه در برخی از سرودها، اعتقاد به یک خدا و اعتقاد به وحدت وجود فلسفی نیز مشهود است.
شناخت جهان هستی و چگونگی پیدایش آن نیز بسته به نوع شناخت سرایندگان سرودها، متعدد بیان شده است: بر طبق یک بیان، خدایان جهان را آفریده اند و مطابق دیدگاه دیگر، خدایان به واسطه جهان هستی تولد یافته اند. رگ وده در زمینه انسان شناسی معتقد است افراد طبقات عالی دارای ارزش و کرامت ذاتی، و انسان های طبقات زیرین بی ارزش و دون پایه اند. انسان باید در این جهان مطابق با قانون ریتا زندگی کند؛ هم به اخلاق پایبند باشد و هم با نیایش و تقدیم نذورات و قربانی به درگاه خدایان، ارتباط خوبی با آنها برقرار نماید.
انسان با مرگ خود نابود نمی شود، بلکه به دنیایی جاوید قدم می گذارد. در ادامه، پس از بیان تناقضات و اختلافات موجود در این جهان بینی، استدلال به سوره نساء آیه ۸۲ اثبات می شود که جهان بینی «رگ وده»، الهی نیست؛ بلکه ساخته و پرداخته اندیشه های انسان های برجسته روزگار کهن است.
کلیدواژه : رگ وده، خدا، خدایان، جهان شناسی، انسان شناسی
جهانبینی «رگ وده»، جهان بینی متناقض!