المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به ایام اربعین شهادت سید و سالار
شهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام، قیام آن حضرت را بالاترین درجه
نصحیت جامعه بشری در انتخاب صراط مستقیم دانست و اظهار داشت: در بیانات
نورانی ای که امام صادق(سَلَامُ اللَّهِ عَلَیْه) در زیارت اربعین سالار
شهیدان حسین بن علی(صَلواهُ الله وَ سَلامُهُ عَلَیْه) آورده است، این نکته
ذکر شده که همان کاری که انبیا برای جامعه بشری انجام داده اند را، در حدّ
اعلی، حسین بن علی(سَلَامُ اللَّهِ عَلَیْهُم) نیز انجام داده است.
او ادامه داد:مسئله «نُصح» که به معنای خیرخواهی و هدایت خیرخواهانه
است، برنامه رسمی بسیاری از انبیا بود؛ در بخشی از آیات قرآن کریم، از زبان
انبیا نقل شده است که انبیا به امت های خودشان فرمودند ما شما را نصیحت می
کنیم، گرچه شما نصیحت و نصیحت کننده را دوست ندارید و نمی پذیرید.
آیت الله جوادی آملی در بیان عظمت ایثار سید الشهداء در راه هدایت بشریت
اذعان کرد:امّا هیچکسی آنطور که حسین بن علی(سَلَامُ اللَّهِ عَلَیْه)
امت را نصیحت کرده است، این کار را انجام نداده است؛ زیرا نصیحت آن حضرت به
گونه ای بود که همه عذرها را از بین برد؛ برای اینکه حضرت مصاحبه کرده،
گفتگو کرده، مناظره کرده، نامه نوشته، احتجاج و استدلال کرده، هیچ عذری
برای هیچکسی نگذاشت و خالصانه این نصیحت را بخشید!
او ریشه نصحیت ناپذیری افراد را جهل علمی و جهالت عملی ارزیابی کرد و
اظهار داشت: سوال اینجاست که چگونه گاهی افراد، «مَنَحَ النُّصْحَ» یعنی
این بخشش باارزش اما رایگان را قبول نمی کنند؟ پاسخ این است که اینها در
جهالت و حیرت و ضلالت غرق شدند. اگر کسی غریق جهل علمی و جهالت عملی بود،
نه آن نصیحت و نه این خلوص و خیرخواهی معصومانه در او اثر نمی گذارد.
این مرجع تقلید در فراز دیگری از سخنان خود به برکات قیام سید الشهداء
در اعصار مختلف اشاره کرد و گفت: امّا اثرهای فراوان نهضت سالار شهیدان تا
امروز ظاهر شده است برای اینکه آن حضرت با نثار خون خود نگذاشت که عدّه ای
به دام جهل علمی و جهالت عملی بیافتند و نگذاشت کسانی که گرفتار جهل علمی و
جهالت عملی شدند در این حالت بمانند، بلکه آنها را نجات دادند و نشانه آن
همین اشتیاق «زاید الوصف» میلیونی زائران کربلاست.
او قیام امام حسین علیه السلام را در جهت احیاء عقلانیت و اخلاص در
جامعه معرفی کرد و خاطر نشان ساخت: وجود مبارک سالار شهیدان برای اینکه
جامعه را عاقل کند، هم «أعْذَرَ فِی النُّصْحَ» و هم «مَنَحَ النُّصْحَ»
بود که حرف بسیاری از انبیاست؛ از طرفی برای اینکه انسان از تیررَس شیطان
دور باشد، تنها مُخلِص بودن کافی نیست؛ لازم است انسان اینقدر تلاش و کوشش
بکند که ذات اقدس الهی او را به عنوان بنده مُخلَص بپذیرد. مُخلَص یعنی
«الَّذِی اسْتَخْلَصَه اللهُ لِنَفْسِه»، وقتی به اوج اخلاص بار یافت،
آنجا دیگر تیررَس شیطان نیست؛ و این راه رسیدن به این مقام برای همه
انسانها باز است.
منبع : شفقنا