که باپتیستی معتقد است، ارتباط سیاستهای لیبرال با مسئله محافظت از محیطزیست را علت
نگاه منفی گروههای مذهبی نسبت به این موضوع میداند. او معتقد است:” اگر رهبران
مذهبی در جنوب امریکا بیشتر درباره اهمیت خلقت و محیطزیست صحبت کنند میتوانند به
غیرسیاسی کردن این موضوع کمک کنند و غیرسیاسی کردن آن میتواند فرهنگ مردم جنوب نسبت
به حفاظت از محیطزیست را بهطورکلی تغییر دهد.”
در مصاحبه با افراد مختلف در شهرهای آلاباما، میسی سی پی، جورجیا، کارولینا،
ویرجینیا و فلوریدا تنها نکتهای که به چشم میخورد این است که علت عدم علاقه مردم
به فعالیتهای محیطزیستی، ارتباط آن با سیاستهای لیبرالی است.
آنا جین جوینر، فعال محیطزیست که پدرش کشیش یکی از کلیساهای بزرگ در
منطقه کارولینای جنوبی است میگوید با این دیدگاه بزرگ شده است که:” فعالان محیطزیست
با هیپیها و لیبرالها و بقیه کسانی خواهند بود که احتمالاً به جهنم خواهند رفت.”
نماینده جمهوریخواه سابق ۶ دوره کنگره امریکا،
باب انگلس که از حامیان و فعالان محیطزیست است جنبش محیطزیستی را پرندهای بزرگ با
بالهای چپ میداند که نمیتواند مستقیم پرواز کند. او معتقد است: “بهندرت به
زبان محافظهکارانه درباره مبحث تغییرات اقلیمی سخن گفته شده است، اگر میخواهید با
فردی گفتگو داشته باشید باید با زبان خود او صحبت کنی.”
تقریباً نیمی از مردم در جنوب امریکا از صحبت درباره مسائل محیطزیستی
پرهیز میکنند. به گفته ماری بنی، کشیش ساوانا، “صحبت درباره این موضوع در بین
این جمعیت مذهبی حتی از صحبت درباره نژاد و جنسیت بحثبرانگیزتر است.”
بر اساس بررسی مرکز پیو، ۷۷ درصد از کاتولیکهای
اسپانیاییتبار در امریکا معتقدند فعالیتهای انسانی موجب گرمایش زمین شده است. ۶۴ درصد از افراد غیرمذهبی
و ۵۶ درصد از سیاهپوستان پروتستان نیز بین تغییرات
اقلیمی و فعالیتهای انسانی ارتباطی مستقیم قائلاند. این در حالی است که این باور
در بین سفیدپوستان پروتستان ۴۱ درصد و در بین مسیحیان
انجیلی سفیدپوست ۲۸ درصد است.
انتهای پیام/م
مترجم: نفیسه نیکبخت