به گزارش ادیاننیوز، در ماه جاری میلادی (فوریه) دانشکده مطالعات آسیا و خاورمیانه
دانشگاه کمبریج میزبان یک کنفرانس یک روزه با عنوان «تشیع و اقلیتها» بود. در این
رویداد که با همکاری بنیاد الحکمت بریتانیا برگزار شد، دانشمندان مسلمان، یهودی و مسیحی
درباره تشیع در اسلام سخنرانی کردند. پروفسور کریستوفر کلوهسی، کشیش کاتولیک اهل آفریقای
جنوبی، یکی از سخنرانان حاضر در این کنفرانس بود که در طی سخنرانی خود با عنوان «مادر
عیسی [ع] و مادر حسین [ع] در مذهب کاتولیک و اسلام»، به مقایسه حضرت فاطمه (س) فرزند
حضرت محمد (ص) و مریم مقدس (س) پرداخت.
این اسلام شناس خاطر نشان کرد: اگرچه رخدادهای زندگی این دو بانوی مقدس تفاوتهایی
دارد، با این حال در الهیات شیعه و اصول مریم شناسی کاتولیک، شباهتهایی بین این دو
مشاهده میشود. براساس گفتههای کلوهسی، این شباهتها شامل معصومیت و عفت ایشان، بشارت
و میلاد پسران ایشان و نیز این واقعیت است که این دو زن مادران اندوه
[رنجدیده و غم دیده] هستند.
کشیش کلوهسی گفت: تفاوتهای آشکاری بین مفهوم پاکی و شفاعت در تشیع و مسیحیت وجود
دارد که این مفاهیم در متون و آموزشهای دینی این دو مذهب در ارتباط با این دو زن مقدس
ارائه شده است.
وی ادامه داد: با وجود اینکه مریم مقدس در مسیحیت تفاوتهای بسیاری با [حضرت] مریم
در قرآن دارد، با این حال یک واقعیت مهم در هردو این مذاهب در مورد [حضرت] مریم قابل مشاهده است و آن اینکه خداوند به مریم
عیسی را بخشید و در حالی که عیسی در شکم مادرش بود، خداوند این دو را از شر شیطان حفظ
کرد.
کلوهسی همچنین اذعان داشت: فاطمه الزهرا [س]
یک معصوم است و این به آن معناست که او در تمام عمر خود عاری از هرگونه گناه،
خطا و اشتباه بوده است.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به « شادمانی فرشتگان و جشنهای آسمانی در پی تولد
عیسی [ع] و امام حسین [ع] »، خاطرنشان کرد:
این جشنها تحت تأثیر پیش بینی شهادت و قتل آنها قرار گرفت.
کلوهسی همچنین افزود: شباهتهای زیادی بین مریم مقدس [س] و فاطمه الزهرا [س] از منظرغم و اندوه آنها وجود دارد، با این حال این
دو در مساله شفاعت با هم متفاوتند.
وی توضیح داد: گرچه متون تشیع نقش شفاعت کنندگی حضرت فاطمه [س] به خواست و اذن
خداوند را تأیید میکنند، اما در آموزههای کلیسا به نقش حضرت مریم [س] در شفاعت مردمان اشارهای نشده بلکه این امر
قدرتی ثانویه برای وی تلقی شده که به واسطه پسر او تحقق مییابد.
پروفسور کریستوفر کلوهسی در بخش آخر سخنرانی خود تصریح کرد: دکترین مریم شناسی
کاتولیک تمایلی ندارد که شخصیت مریم را به عنوان یک زن ایده آل معرفی کند، بلکه بر
وجهه تاریخی مریم مقدس تاکید دارد؛ مریمی که فقیر، منزوی و بی دفاع است، یک زن موجه
و قابل درک.
این دانشمند اهل آفریقای جنوبی سخنان خود را با بیان جملاتی از علی شریعتی، اسلام
شناس ایرانی، اینگونه خاتمه داد: «فاطمه منبع الهام آزادی و حق خواهی و عدالت طلبی
و مبارزه با ستم و قساوت و تبعیض بوده است. فاطمه یک زن بود، آن چنان زنی که اسلام
میخواهد «./شفقنا انگلیسی