خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

روزه و فلسفه آن می‌­تواند موضوع گفتگوها­ی بین­‌المللی ادیان باشد

روزه‌­ داری ناظر بر دو بعد ظاهری و جسمانی و باطنی و معنوی است و بدون در نظر گرفتن بعد معنوی، روزه همانند یک رژیم غذایی خواهد بود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، نخستین نشست علمی اداره امور بین­‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب در سال ۱۴۰۱ با عنوان روزه‌داری در سنت مسیحیت ارتدوکس با حضور «کشیش رزوان واسیله تاتو» از کلیسای ارتدوکس رومانی برگزار شد.

کشیش تاتو در این نشست که به همت اداره اروپا وآمریکای امور بین­‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب و همکاری دانشکده ادیان این دانشگاه برگزار شد به تشریح روزه­‌داری در مسیحیت ارتدوکس و فلسفه آن پرداخت.

وی با تاکید بر این مسئله که روزه­‌داری در مسیحیت ارتدوکس از اهمیت خاصی برخوردار است افزود: در کلیسای ارتدوکس در چهار دوره زمانی که عبارت است از عید رستاخیز مسیح، عید میلاد مسیح، بشارت تولد مسیح به حضرت مریم و ایام بزرگداشت رسولان مسیح یعنی پطرس و پولس در کلیسای ارتدوکس روزه گرفته می‌شود.

تاتو افزود: شمار روزهایی که مسیحیان ارتدوکس باید در این دوره‌­ها روزه­‌دار باشند با هم متفاوت است و روزه‌­داران در این ایام مجاز نیستند هر غذایی را بخورند. کشیش تاتو این مسئله را یادآور شد که در سنت ارتدوکس، افراد مسن و بیمار از روزه­‌داری مستثنی هستند.

تاتو در ادامه گفت: روزه‌داری ناظر بر دو بعد ظاهری و جسمانی و باطنی و معنوی است و بدون در نظر گرفتن بعد معنوی، روزه همانند یک رژیم غذایی خواهد بود که صرفا بر خوردن یا نخوردن برخی از غذاها تاکید می‌­کند. وی به این مسئله اشاره کرد که در دنیای جدید جنبه معنوی و باطنی روزه­‌داری کمرنگ‌­تر شده است در حالی که هدف از ریاضت و روزه نه فقط گرسنگی و تشنگی بلکه تقرب به خدا و کمال انسان به عنوان مخلوق خداست.

تاتو کمک به نیازمندان را از ویژگی­‌های اخلاقی مهم روزه­‌داری برشمرد و افزود: باید خدا را در نیازمندان دید و کمک به آنها باید همراه با تواضع و فروتنی باشد چرا که طهارت، بدون تواضع، میسر نمی­‌شود و روزه بدون خشوع و محبت صرفا یک عمل عرفی خواهد بود.

کشیش تاتو در آخر این نشست که اساتید و دانشجویان نیز در آن حضور داشتند بر روزه و روزه­‌داری به عنوان یک امر مشترک در میان ادیان تاکید کرد و گفت: روزه و فلسفه آن می­تواند موضوع گفتگوها­ی بین‌­المللی ادیان باشد.

منبع روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.