چکیده :
جریانهای فکری موسوم به «فاشیسم» و «نازیسم»، اثباتگرایی حقوقی و برخی مکاتب فلسفی دیگر، انسان را بهطور ذاتی فاقد کرامت میدانند و منشأ کرامت وی را در اموری مثل وابستگی او به دولت، حکومت، نژاد، عقیده و مذهب خاص جستوجو میکنند. اما اسلام برای انسان، بماهو انسان، کرامت ذاتی قائل است.
این کرامت بر یک سلسله مفاهیم و ارزشهای بنیادین اخلاقی و دینی، یعنی «آزادی، اراده و اختیار»، «قدرت، تعقل و تفکر»، «داشتن وجهه و نفخه الهی» مبتنی است. دین اسلام، افزون بر کرامت ذاتی، قایل به کرامت اکتسابی انسان است که مهمترین معیار و مبنای آن، تقوا و ایمان است. این مقاله، با رویکرد تحلیلی به واکاوی مفهوم و مبانی کرامت ذاتی و اکتسابی انسان از دیدگاه اسلام پرداخته است.
کلیدواژه : کرامت ذاتی، کرامت اکتسابی، فاشیسم و نازیسم، اثباتگرایی حقوقی، حقوق بشر، اسلام.