دوم سیما پخش شد، اظهار داشت: روزگاری بود که قریش نسبت به پیامبراکرم(ص)
جسارت کرده و او را با لقب ابتر مخاطب قرار می دادند اما قرآن مجید این خبر
غیبی را داد که ای رسول، به مردم بگو که ما به تو خیر کثیر دادیم و تو
ابتر نیستی بلکه ان کس که تو را به این لقب می خواند، ابتر خواهد بود.
او با اشاره به شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) و زندگی نامه آن حضرت گفت:
امام حسن(ع) پناهگاه محرومان، سائلان و بیچارگان بود، تاریخ ننوشته است
بیچاره ای به درب منزل ایشان برود و دست خالی باز گردد.
آیت الله سبحانی تصریح کرد: امام حسن(ع) در عین آنکه دوست دارد محرومان
را دست خالی برنگرداند نسبت به فرهنگ فرزندان هم علاقمند است که همه آنها
درس بخوانند و به مقامات عالی برسند.
او با اشاره به حدیث دیگری افزود: حسن بن علی(ع) فرزندان خود و برادرش
را جمع کرد و خطاب به کودکان فرمود شما فرزندان کوچک امروز هستید، چیزی نمی
گذرد که بزرگان آینده مملکت هستید. این نمونه مهم تربیتی است به این صورت
که اگر بناست کسی را تربیت کنیم باید او را بزرگ شمرده و شخصیت عطا کنیم.
این مرجع تقلید در پاسخ به سئوالی در مورد علت ترک جنگ از سوی امام حسن
مجتبی(ع) گفت: این مساله طولانی است؛ مرحوم شیخ مفید کلمه ای دارد که اگر
اطراف این نکته تامل کنید، دلیل صلح امام حسن(ع) مشخص می شود.
او افزود: شیخ مفید می فرماید سربازان حسن بن علی(ع) از جمعیتها و عناصر
متضاد بودند؛ برخی از آنها دوستان حضرت بودند؛ برخی خوارج بودند و برخی
دنبال منافع مادی بودند و طبقه بعد، افراد شکّاک بودند و طبقه دیگر کسانی
بودند که تابع عشیره بودند. با این ارتش مختلف چگونه حسن بن علی(ع) می
تواند به جنگ ادامه دهد؟
منبع : شفقنا