سالهاست بسیاری از سخنرانان عادت کرده اند مسائل انقلاب را با ظهور پیوند بزنند و هر روز افاضات خلاقانه و تازه ای داشته باشند. بد نیست چند نمونه از یکی از میدان داران این فضا بیش از آن که در «زمان» باشند در «آخر الزمان» سیر می کنند، یاد کنیم.
ردنا (ادیان نیوز) – چند سال پیش که عده ای از ایرانیان در فاجعه منی به رحمت خدا رفتند، آقای علم الهدی فرمودند: (ایسنا: ۱۵ مهر ۱۳۹۴) فاجعه منی مقدمه و پیش زمینه ظهور فرج امام زمان است و این زمینه نیاز به قربانی داشته، همچنان که رکاب بقیه الله نیاز به قربانی دارد».
در ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ هم (خبرگزاری صدا و سیما) ایشان گفتند: «اکنون به مقطعی رسیدهایم که یا این انقلاب باید به پیشرفت خود ادامه دهد تا به ظهور مولایمان منجر شود و یا اگر سقوط کرد همه سقوط میکنیم، اسلام سقوط میکند؛ سقوط انقلاب، سقوط همه ما و اساس دین است».
ایشان در جای دیگری درست کردن مدارس علمیه برای طلاب ایرانی و غیر ایرانی را «در راستای اهداف ظهور امام زمان دانستند». در ۲۶ بهمن ۹۷ از دو آرمان سخن گفتند: (اقتصاد نیوز) : «آرمان اول، تمدنسازی اسلامی است. در این آرمان، مسئولیتش تنها برعهده کارگزاران نظام اسلامی نیست بلکه برعهده یکایک افراد است. باید تمام شئونات زندگی خود را اسلامی کنیم. آرمان دوم، آمادگی برای طلوع خورشید امام زمان (عج) است. اولا باید آمادگی خود را برای طلوع ولایت را بشارت دهیم. چله دوم باید به ظهور حضرت متصل شود و به همین خاطر، باید در این چله دوم، باید برای دیدن حضرت آماده شویم». اشاره ایشان به بیانیه گام دوم بود.
وقتی هم که کرونا آمد اعلام کردند: «سردرگمی جهانی در برابر کرونا مردم دنیا را متوجه امام زمان کرد». تاریخ این گفته ها (خبرگزاری رسمی حوزه، ۲۱ فروردین ۹۹) وقتی بود که هنوز واکسن نیامده بود، و ایشان گفتند که «کشورهایی که دارای علم و فنّاوری هستند و رشد دانشگاهی فراوانی دارند، در مقابل این ویروس مستأصل شده اند» و تلویحا درست شدن اوضاع را متوجه ظهور کردند. عبارت خودشان این است که فرمودند: «مردم مدرنترین کشورهای دنیا، این روزها برای تهیه اقلام موردنیاز خود، به روی یکدیگر اسلحه میکشند، این سردرگمی جهانی نشان داد که مدیریت جهانی بزرگترین عاملی است که مردم را متوجه امام زمان (عج) میکند».
.. و اما این روزها ـ خرداد ۱۴۰۰ ـ که به انتخابات نزدیک می شویم، دوباره بحث ظهور و مرد خراسانی و این قصه ها مطرح شده است. بانی این حرفها به جز برخی مداحها، چند که از آن جمله آقایان پناهیان و مهدی میرباقری هستند که یکسره در عالم ظهور و آخر الزمان سیر می کنند. از غیر روحانیون، رائفی پور هم که اغلب رطب و یابس را در جهت تفسیر عجیب عالم و پیشگویی های شگفت کنار هم می چیند، مشابه همین مطالب را گفته است.
این جماعت، این بار در باره رابطه انتخابات و نزدیک شدن ظهور بحث می کنند و این که باید کاری در انتخابات کرد، و در واقع کسی را انتخاب کرد که ظهور را نزدیک کند. استفاده یا به عبارتی سوء استفاده بی هدف و سردرگم از مفهوم حق ظهور در اذهان مردم ساده دل کاری است که این منبرهای می کنند اما یک بار از دهان یک مرجع تقلید این مطالب را نمی شنوید.
حجت الاسلام میرباقری عضو خبرگان ـ بنا به گزارش اصلاحات نیوز ـ گفته است: حاگر کاندیدایی در خود این شایستگی را نمیبیند و نمیتواند کشور را به سمت عصر ظهور ببرد، نباید نامزد انتخابات شود. این نکتهای است که هم رهبری و هم امام بر آن تاکید دارند. امام میفرمایند: «اگر مسئولان جمهوری اسلامی به فکر ایجاد حکومت جهانی امام زمان«عج» نباشند، خائن و خطرسازند حتی اگر به مردم خدمت کنند.
رائفی پور هم در سخنرانی خود که برخی کانال ها ویدئوی آن گذاشته شده می گوید: در انتخابات اگر دقت نکنیم، ظهور عقب می افتد.
افسر ظهور، که چندین دهه است این مطالب را به هر مناسبت مطرح می کند، آقای پ است. خبرآنلاین در تاریخ ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ زیر عنوان «اظهارات عجیب پناهیان در باره ارتباط بین انتخابات و ظهور امام زمان» نوشت: حجتالاسلام علیرضا پناهیان در برنامه «منتظرانه»در پاسخ به این سوال که «باتوجه به این وظیفه سیاسی ما برای مقدمهسازی ظهور امام زمان (عج)، رویدادهایی مانند انتخابات کشور چه اهمیتی دارد؟»، گفت: انتخاباتی که در پیش داریم، زمینههایی را برای ما فراهم میکند که خدمت سیاسی به نظام جمهوری اسلامی برای رونق بخشیدن، اصلاح انتخاب و انتخابات پرشور کنیم. این کار را انجام بدهیم، روشنگری و گفتوگو کنیم. ایشان بعدا هم که به خاطر ارتباط دادن انتخابات با ظهور مورد انتقاد قرار گرفت، دست به توجیهات من درآوردی جدیدی زده و برای چسباندن اینها بهم گفتند : «پناهیان با اشاره به اینکه امام زمان شغل و بیکاری را در جامعه برطرف میکند، تصریح کرد: امام زمان کار درست میکند و بیکاری را کنار میزند چند سالی است که مقام معظم رهبری شعار سالها را به سمت تولید و رفع موانعهای آن انتخاب کنند اینها مفاهیم مهدوی است. شعار امسال یک مفهوم مهدوی است». (فارس: ۱۲ فروردین ۱۴۰۰).
حجت الاسلام محسن اراکی ـ بر اساس گزارش وبسایت بهار در تاریخ ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ ـ هم در باره لزوم شرکت در انتخابات بحث کرده و در ادامه گفت: امروز شرکت ما در انتخابات به معنای اعلان یاری امام زمان (عج) است؛ باید زمان بگذرد و مشخص شود که ما وفادار هستیم یا نیستیم؛ آیا سختیها، گرسنگیها، تحریمها و … ما را از اماممان جدا میکند یا نه؛ همه باید مرد میدان بوده و با پایداری و ماندن در صحنه، به پیروزی نهایی برسیم.
حجت الاسلام سید محمد کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد هم ـ بر اساس گزارش ایسنا (۲۳ فروردین ۱۴۰۰) گفت: با تاکید بر پرهیز داوطلبان انتخاباتی از دادن وعدههای دروغ و فریبکاری برای کسب کرسی مدیریت، چنین مواردی را با هر توجیهی غیرقابل تایید امام عصر(عج) و موانع مصداق امروزی ظهور حضرت دانست. وی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص موانع و تاخیر ظهور ولی عصر(عج) به مصادیق بازری در جامعه اشاره کرد و گفت: یکی از مصادیق امروز موانع ظهور صاحب الزمان(عج) می تواند در جریان برگزاری انتخابات روی دهد، به طوری که برخی نامزدهای انتخاباتی با هر توجیهی و تنها برای رسیدن به کرسی مدیریت تن به وعدههای انتخاباتی دروغ و فریبکاری بدهند که چنین رفتاری اصلاً مورد تایید امام زمان(عج) نخواهد بود. وی با تاکید بر این که امروزه بسیاری از ما خودمان جزو موانع ظهور هستیم، عنوان کرد: باید برای رفع چنین موانعی تلاش کنیم چرا که براساس روایات متعدد اگر شیعیان در مسیر اطاعت از اوامر امام زمان (عج) همراه، همدل و هم زبان نباشند، ظهور محقق نخواهد شد.
مهدی طائب هم مکررا از تلاش دشمن برای تأخیر در مساله ظهور یاد کرده اند و این بار هم آن را با فتنه دشمن در انتخابات 1400 پیوند زده اند. فرمانده قرارگاه راهبردی عمار گفته اند: «مسئولان مراقب فتنه دشمن برای انتخابات ۱۴۰۰ باشند؛ دشمن طراحیهای عجیبی را برای کشور ترسیم کرده است. صحبتهای منتشر شده ظریف از عمق دلی بود که بیرون ریخت، او گفت حاج قاسم مانع این بود که تحریم را برداریم؛ با حرفهایش همه فتنه بیان شد. قبول داریم که گرانیها باید رفع شود اما بدانید این گرانیها، فقر و بیکاری، طبیعی نیست. چندین سال برنامهریزی کردند که پیشرفت به سمت ظهور زمینگیر شود اما مردم ما اگر سنگ هم از آسمان ببارد، هدفشان را خواهند داشت.!
همپایه با ادبیات دوره میرزا محمود، همچنان بحث یاران خراسانی و سید خراسانی در سرایش اشعار سیاسی ـ مذهبی در کار هست. از نمونه شعرهای این بار: با همه ی بی سر و سامانی ام / منتظر جمعه ی طوفانی ام / پیروی از رهبر خود میکنم / در پی یاران خراسانی ام.
داستان استفاده از ظهور پیش از این به فراوانی بوده و پس از این هم خواهد بود. این یک حلقه از آن حلقات است، حلقه قبلی سی دی ظهور با آن ماجراها بود.یادداشتی از رسول جعفریان