خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ساخت یک مسجد جدید در نزدیکی مسجد تخریب شده بابری چه رازی دارد؟

مسلمانان هند می‌گویند: به زودی ساخت یک مسجد جدید در نزدیکی مسجد تخریب شده بابری را آغاز خواهند کرد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در حالی که فداییان هندو برای افتتاح معبدی بزرگ در شهر آیودهیا برای یکی از مقدس ترین خدایان خود آماده می شوند، اقلیت مسلمانان هند قصد دارند تا اواخر سال جاری ساخت یک مسجد جدید را در همان شهر آغاز کنند، به این امید که پس از یک مناقشه خونین و چندین دهه‌ای، به آرامی به مناسک مذهبی خود بپردازند.

حاجی عرفات شیخ، رئیس کمیته توسعه بنیاد فرهنگی هند و اسلام (IICF) که بر پروژه مسجد نظارت دارد، این هفته گفت که ساخت و ساز در ماه مه پس از ماه مبارک رمضان آغاز می شود و مسجد سه تا چهار سال برای تکمیل زمان خواهد برد.

هندوهای افراطی در سال ۱۹۹۲ مسجد قرن شانزدهمی بابری را در شهر آیودهیا در شمال هند با خاک یکسان کردند و گفتند که این مسجد بر روی یک معبد باستانی در محلی که محل تولد رام ساخته شده بود. این رخداد جرقه حوادث خونین بعدی بود که باعث کشته شدن بیش از دو هزار نفر – اکثراً مسلمان- شد.

دادگاه عالی هند در سال ۲۰۱۹ گفت که تخریب مسجد غیرقانونی بوده است، اما حکم داد که شواهد نشان می‌دهد که ساختاری غیراسلامی در زیر آن وجود دارد. به همین خاطر دستور داد که این مکان در اختیار گروه های هندو قرار گیرد تا معبدی بسازند و به رهبران جامعه مسلمانان زمینی در جای دیگری در شهر برای ساخت مسجد داده شود.

در حالی که ساخت این معبد ۱۸۰ میلیون دلاری ظرف چند ماه آغاز شد و فاز اول آن قرار است روز دوشنبه افتتاح شود، گروه‌های مسلمان برای جمع‌آوری بودجه و شروع کار در یک مکان متروک در حدود ۲۵ کیلومتری (۱۵ مایلی) به سختی تلاش کرده‌اند.

ظفر احمد فاروقی، رئیس بنیاد فرهنگی هند و اسلام گفت: «ما به کسی درخواست ندادیم و هیچ حرکت عمومی برای وجوه نداشتیم. گروه‌های هندو همسو با حزب بهاراتیا جاناتا به رهبری نارندرا مودی، بیش از سه دهه قبل شروع به جمع آوری کمک‌های مالی کردند و بیش از ۳۰ میلیارد روپیه (۳۶۰ میلیون دلار) از ۴۰ میلیون نفر در هند جمع‌آوری کردند. با این حال یک بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی نیز در این مجموعه در نظر گرفته شده است.

این مسجد به نام پیامبر گرامی اسلام «مسجد محمد بن عبدالله (ص)» نامیده شده است.

اطهر حسین از مقامات بنیاد فرهنگی هند و اسلام هم گفت: تلاش ما پایان دادن و تبدیل دشمنی و نفرت میان مردم به عشق به یکدیگر است صرف نظر از اینکه حکم دادگاه عالی را بپذیرید یا نه. اگر ما چیزهای خوبی را به فرزندان و مردم خود بیاموزیم، همه این درگیری ها متوقف خواهد شد.

منبع شفقنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.